Jag har fått i uppdrag att bygga om en gammal räknare som använder cookies för att hålla reda på unika besökare till en webbplats, och efter att ha läst denna tråd är jag inne på att använda mig av sessions-id istället. Det är ju egentligen det som är ett "besök". Om en användare återkommer samma dag och får ett nytt sessions-id tycker jag väl att det kan räknas som ett nytt unikt "besök". Vad anser ni om detta?
Om vi då går vidare till logiken undrar jag hur ni ser på databasdesignen. Om jag bara lägger in en ny rad i databasen för varje sidvisning blir det ju en väldans massa rader. Ska man kanske mellanlagra informationen på lämpligt vis och sammanställa den en gång varje dygn istället?
Jag tycker att idén med sessions-id som besöksidentifierare är bra. Se bara till att sessionerna inte lever för länge. Personligen hade jag satt livslängden till 20 minuter, eller något sådant.
När det gäller databasdesignen är det ju lite svårt att uttala sig om vad som är bra eller dåligt. Har man inte sett kravspecen kan man ju bara gissa :) Vad vill företaget/webbplatsen ha ut för statistik? Antal besökare per dag? webbläsarfördelning, tidsfördelning, etc
Angående databasdesignen så rekommenderar jag en rad per sidvisning. Visst, det blir några miljoner poster men vad spelar det för roll? Det tar lite utrymme, men det är relativt billigt och den utförliga statistiken lönar sig i längden.
Se till att lagra datum/tid, ip, url och refererande sida. User agent kan också vara intressant för att se om det är Google som är inne och krälar på sidan. Likaså kan användarens session-id lagras i databasen. Då kan du göra GROUP BY.
Utifrån den datan kan du i princip få fram all möjlig och omöjlig statistik. ;)
Likaså kan användarens session-id lagras i databasen. Då kan du göra GROUP BY.
Hur menar du då?? Sessions-id kommer väl sannolikt att var unikt för sessionen. Detta kan ju faktiskt innebära att varje användare har ett sessionsid per besök. (Många besök == många sessions-id).
Varför skulle man vilja göra en GROUP BY på detta fält?
Hade användaren haft ett unikt värde som var konstant (t.ex ett login) hade jag förstått detta resonemang, men inte nu?? :q
Angående databasdesignen så rekommenderar jag en rad per sidvisning.
Om du skapar en rad för varje sidvisning och lägger in sessionid i databasen så är det ju flera rader som får samma sessionid. Jag antar att det var det Pace menade.
En post per sidvisning. I posten ingår även session-id. Om 50 poster har samma session-id är det troligtvis ett unikt besök. Därför kan du i princip räkna unika session-id och få fram besökstantalet. Jag säger i princip därför att session-id återanvänds med tiden.
andreascarlsson skrev:
Isådanafall verkar den lösning Pace föreslog ganska vettig!
Jag använder själv exakt samma modell och har fått ut allt jag behöver av den. :)
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e