Vi funderar på att köpa in en Mac till kontoret för att testa våra webbplatser på, men eftersom ingen av oss vet det minsta om Mac-datorer undrar jag om någon kan tipsa om vilken konfiguration som är vanligast. En G4 på 450 MHz bör väl räcka för att testa webbsidor på? Men vilket OS och vilka webbläsare är vanligast?
Jag kan tänka mig att dom flesta kör Mac Os X och använder safari. Explorer har slutat utvecklas för Mac, har jag för mig. Andra vanliga webbläsare lär vara olika webbläsare från Mozilla.
Bra att veta kan vara att Safari använder samma renderingsmotor som bl.a. Konqueror, nämligen KHTML. Konqueror är till linux, som är gratis och kan bootas från en CD-skiva med Knoppix.
Köra OS X funkar på en 450MHz vet jag. Inte überfortigt, men det funkar :)
Jag kör fortfarande på IE och Safari parallellt då olika sidor funkar olika bra i de olika webbläsarna (tyvärr). Sen använder jag Netscape och lite andra Mozilla-saker för att testa webbsidor. Har även virtual PC installerat så jag provar på windowsplattform också.
Skarre; det 'finns'. Kom ju något program för en tid sen där man kunde installera andra os, bla. os x på en pc. Men det lär gå grymt mycket segare än på en 450mhz G4:a
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2