webForumDet fria alternativet

Bygg "datum-typ" av födelsedatum

Webbutveckling

4 svar · 314 visningar · startad av Oputres

Medlem sedan feb. 2004333 inlägg
Frågan#1

Hallå.

Jag vill att mina användare skall registrera sitt födelsedatum. Till sin hjälp har de tre rulllister - en för år, en för månad och en för dag.

Problemet är att det med den här kombinationen går att välja datum som inte finns, typ 2004-02-31 (februari har max 29 dagar).

Hur löser jag detta bäst? Jag vill kunna redovisa när mina användare är födda och fyller år. Hur bör jag lagra informationen i min Access databas? Vilken fälttyp skall det vara?

Jag har kikat lite på bl.a. Lunarstorm som också har liknande system med tre rulllister fast där skall man ange de fyra sista siffrorna också så de lär ju ha kontrollsystem modell större.

Gruvsjö har också en sådan variant på https://www.chippiland.se -> Bli medlem. När jag testregistrerade mig på 31 februari gick allt vägen. När jag sedan kollar profilen står det 1 februari. Alltså kan det inte sparas som datum ty då hade databasen skrikit ifrån.

Tips?

Medlem sedan aug. 2000374 inlägg

Re: Bygg "datum-typ" av födelsedatum

Oputres skrev:

Hallå.

Jag vill att mina användare skall registrera sitt födelsedatum. Till sin hjälp har de tre rulllister - en för år, en för månad och en för dag.

Problemet är att det med den här kombinationen går att välja datum som inte finns, typ 2004-02-31 (februari har max 29 dagar).

Hur löser jag detta bäst? Jag vill kunna redovisa när mina användare är födda och fyller år.

Som med all indata så måste datatyp samt integritet valideras. Detta kan göras i ditt värdspråk.

Oputres skrev:

Hur bör jag lagra informationen i min Access databas? Vilken fälttyp skall det vara?[...]

DATE låter som en lämplig kandidat.

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/odbc/htm/odbcjetaccess_data_types.asp

Medlem sedan feb. 2004333 inlägg

Jo tack det förstår jag.

Frågan är hur jag bäst skall validera fälten med asp.

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Med isdate() kanske?

:)

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Det är klart du skall validera fälten i asp.

Men du kanske skall ha ett javascript som ser till att man bara har till den 29:onde att välja just den månaden.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)