webForumDet fria alternativet

borttagna sidor ge hänvisning

Webbutveckling

5 svar · 322 visningar · startad av pelikanen

Medlem sedan okt. 200461 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har nyligen organiserat om min hemsida. Det innebär att jag har tagit bort en del filer. Problemet är att en del användare tycks ha bookmarkat dessa sidor. Finns det något sätt att visa ett meddelande att den sidan de söker inte finns längre och hänvisa dem till rotsidan.

mvh

Esbjön

webbmaster för https://www.hejryssland.se

:bire god jul! fast i ryssland firar man nyår istället...

Ps tack för ett juste forum! :)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Visst.

Du kan antingen ersätta varje borttagen sida med en "vidarebefordringssida" (funkar oavsett server - men kräver att du har kvar en vidarebefordringssida istället för varje borttagen sida)

Exempel :

<html>
<head>
  <title>Sidan finns inte</title>
  <meta http-equiv="Refresh" content="10; URL=/">
</head>
<body>
Sidan finns inte - du kommer alldeles snart att skickas vidare till <a href="/">vår startsida</a>
</body>
</html>

Eller så kan du ändra lite på din webbplats "404-sida" så att den informerar om att sidan inte längre finns och har en länk (eller en meta-refresh enligt ovan) till startsidan ("403-sidan" också om du tagit bort kataloger). Men hur du gör det är beroende på server och webbhotellets "kontrollpanel" ".htaccess" eller motsvarande...

Hej!

Eftersom det är ganska många sidor jag rensat och dessutom möblerat om i en del mappar verkar det sista alternativet vara det bästa. Tyvärr kan jag inget om detta. Jag använder mig av b-one. Har inte sett något om htacess. Finns denna möjlighet på alla webhotell? Jag leta runt lite mer på b-one. kanske hittar det ändå.

mvh

Esbjörn

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..

Det enklaste är nog att kontakta b-one:s support och fråga om hur du ställer in din "personliga felsida" (även kallad 404-sida) hos dem. De vet ju också om b-one tillåter dig att göra det eller ej ;)

Medlem sedan juli 2004206 inlägg

Du bör egentligen inte skicka en 404sida utan en 301 (Moved Permanently)

Ska höra med b-one, om det går. Egentligen borde jag ha kollat upp det här tidigare eftersom det var över 2 veckor sen jag flyttade filerna...Inte lätt att tänka på allt.

Tack för hjälpen. Återkommer om det uppstår fler frågor.

Esbjörn

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)