webForumDet fria alternativet

Virtuell protestlista

Webbutveckling

6 svar · 2 262 visningar · startad av Goldbeach

Medlem sedan nov. 20043 inlägg
Frågan#1

Hej!

Detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum. Hoppas jag kan få hjälp, och att jag postat i rätt kategori.

Jag driver sidan fendern.se som är ett diskussionsforum för båtfolk, och vi tycker det är alldeles för lite båtprogram på TV. I Sverige finns det en miljon (!) båtägare, så vi tycker att vi borde kunna få lite TV-program iallafall. Nu tänkte jag dra igång en kampanj på nätet, där man kan skriva på en lista för att skapa opinion för mer båt-TV.

Min fråga är; hur gör jag enklast en sida med namninsamling liknande det som tex Rädda Pommac hade?

Tack på förhand!

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Välkommen till wF.

Jag tror att du skulle må bra av att kika närmare på PHP i kombination med en databas, förslagsvis MySQL. Ett busenkelt alternativ är annars att använda sig av en gästbok för att låta folk skriva på.

Tack för välkomnandet och det snabba svaret!

PHP och MySQL har jag basala kunskaper kring, så det kan vara lämpligt för min del. Kan du tipsa om någon sida där det finns mallar att utgå från?

Gästboksalternativet är ett alternativ, men ett nödalternativ tycker jag. Jag hoppas kunna göra en anpassad lösning. :)

Eftersom själva principen är samma som för en gästbok så kan du förmodligen hitta mycket hjälp med sökfunktionen här på webForum. Det beror lite på vilka funktioner du vill ha.

Exempel på funktioner:
* Lägg till ett namn till listan (vilken info ska finnas med?)
* Visa alla som har skrivit sitt namn i listan
* Se till att ingen skriver två gånger (exempelvis baserat på IP-nummer)

Förklara hur du vill att det ska fungera exakt, och ge exempel på hur du tror att det ska lösas. Det är mycket roligare att testa sig fram. :)

Jag hoppas på följande funktioner, viktigast högst upp:

* Lägga till namn + stad i listan.
* Möjlighet att med påskrivandet kunna anmäla sig för ett nyhetsbrev i ärendet.
* Visning av aktuellt antal påskrifter.
* Automatisk visning av de senaste 10 namnen som skrivit på listan.
* Se till att ingen skriver två gånger (exempelvis baserat på IP-nummer).
* Visning av samtliga som skrivit på listan. (Åtminstone ska jag som "admin" kunna hämta hela listan i något allmänt fungerande format (excel, html, .txt eller liknande).
* Möjlighet att skicka info om sidan till vänners mejladresser. ("Tipsa en vän? Fyll i dina vänner mejladresser här:")

Goldbeach skrev:

Jag hoppas på följande funktioner, viktigast högst upp:

* Lägga till namn + stad i listan.

* Visning av aktuellt antal påskrifter.
* Automatisk visning av de senaste 10 namnen som skrivit på listan.
* Se till att ingen skriver två gånger (exempelvis baserat på IP-nummer).
* Visning av samtliga som skrivit på listan. (Åtminstone ska jag som "admin" kunna hämta hela listan i något allmänt fungerande format (excel, html, .txt eller liknande).

Du kommer att behöva skapa en databastabell med följande fält.

namn  stad   ip   datum

Sedan är det bara att skapa en sida med ett formulär som skickas till en annan sida som skriver in informationen i databasen. Innan informationen skrivs in ska det kontrolleras att IP-adressen inte redan finns i databasen.

Svaren på alla dina frågor om detta finns redan i PHP-forumet. Du får ta det steg för steg, helt enkelt. Fråga när du stöter på svårigheter.

Börja med att skapa databasen och gör ett enkelt script som lägger in informationen i den.

* Möjlighet att skicka info om sidan till vänners mejladresser. ("Tipsa en vän? Fyll i dina vänner mejladresser här:")
* Möjlighet att med påskrivandet kunna anmäla sig för ett nyhetsbrev i ärendet.

Detta är ju två helt andra saker som kanske passar sig för helt egna trådar?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vill man inte göra det själv är http://petitiononline.com/ en beprövad klassiker. Kanske kombinerat med en vanlig hemsida (till vilken vanliga statiska HTML-sidor räcker).

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)