PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Fint ord ^ :e
Nåväl, i dagsläget använder jag Webalizer för att skapa statistik utifrån loggfilerna (apaches). Dock uppfylls inte alla mina krav, och jag söker därför något annat. Kraven som webalizer inte uppfyller är först och främst att den inte listar vilka sökmotorer som kravlar sig igenom siten. Dessutom buggar den när det gäller referer, den listar de 30 vanligaste refererna och alla dessa är från min egen domän! Naturligtvis är jag intresserad av vilka andra siter som länkar till mig, inte om jag länkar till mig själv.
Någon som har något fint tips på lager?
nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg Enklast är om du kan konfigurera om din Webalizer, då behöver du inte byta program. Webalizer har stöd för "HideReferrer", vilket innebär att du kan gömma domäner från referrer-länk-listan. Du kan t.ex. prova, eller titta på, denna konfigureringsfil som bl.a. innehåller kommandon för det du vill göra:
http://www.lashampoo.net/unix/Webalizer.conf.txt
eller söka på "webalizer" och "hidereferrer" hos Google.
Att detektera om en sökmotor har avsökt din sajt gör du väl enklast genom att studera "user-agent" hos dina besökare, eller IP-nummer. Webalizer har ju listor med "user-agent":s i sin default-konfiguration.
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
Rikard skrev:
Webbserver?
Apache
nicclas skrev:
Att detektera om en sökmotor har avsökt din sajt gör du väl enklast genom att studera "user-agent" hos dina besökare, eller IP-nummer. Webalizer har ju listor med "user-agent":s i sin default-konfiguration.
Jo det är ju möjligt, men jag ser endast de 15 vanligaste user-agenterna på min lista, och då syns inte speciellt många sökmotorer (endast google i nuläget). Hade tidigare ett annat program som listade alla sökmotorer under en egen avdelning, vilket gjorde det betydligt lättare att överblicka. Kommer dock inte på vad det heter.
Kom på ett annat problem nu, hittar inte loggfilerna någonstans (eller jo, jag hittar gamla loggfiler, men inte de aktuella). Får vända mig till webbhotellet för att försöka luska ut vart jag kan få tag i de aktuella filerna först. Sen ska jag installera webalizer lokalt och se om jag kan fixa till statistiken som jag vill ha den. Tar fortfarande gärna emot tips på alternativa program. :)
jarvklo skrev:
Har du testat awstats?
Nej, men det verkar klart intressant. Ska titta vidare på det. :)
Hmm, hur kan de få med upplösning i statistiken? Finns ju knappast lagrat i loggfilerna.
/r " * Screen size (need to add some HTML tags in index page)."
jarvklo skrev:
Har du testat awstats?
Testar för fullt nu (även om det inte fungerar dynamiskt än, så kan jag iaf skapa statistik via skalet), men kan inte komma fram till hur man ignorerar vissa referers från statistiken. Har läst igenom config-filen åtskilliga gånger, men där verkar inte det finnas något sådant alternativ?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Se först till att du har "rätt" namn i SiteDomain
Lägg sedan in alla de namn du vill slippa i referer-analysen i HostAliases (se kommentaren i config-fil-mallen - du kan köra regexpar här om det behövs)
Tag sedan bort alla datafiler som awstas genererat och gör om analysen "från scratch" så att du slipper gamla "felanalyserade" referrerdata (den analyserar ju bara om fr.o.m. senaste analystidpunkt vid varje körning annars ;) )