webForumDet fria alternativet

Eget Forum. First Class

Webbutveckling

3 svar · 456 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Jag har testat First Class lite grand. Vad finns det för alternativ om man har en egen server.
Vilka fördelar / Nackdelar finns det med First Class.
Om man inte kan något så är all information värdefull. :birp :OO

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Aldrig provat First class. De forum jag har erfarenhet av är:
Invisionboard - Var gratis innan, vet inte hur det är nu. Annars ett mycket bra forum.
phpbb - Gratis och fungerar väl okej. Tycker dock man får lite fjortiskänsla över den.
vBulletin - Som wF kör, bra innehåll sett från funtioner, men koden är väldigt rörig och ostrukturerad (vb2 iaf, har inte kollat på 3:an än).
punbb - En svensk som utvecklar det, gratis, fungerar bra och är bra kodat. Bra överblick och lätt att modifiera om.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

First class är inget webbaserat forum, utan ett stort "konferenssystem" (saknar bättre ord) som baseras på en server och klientprogram som loggar in till First Class-servern.

Klienterna kan på så vis få sin egen e-postinkorg (och för internt bruk också), debattera i konferenser (forum är att ta i...), boka möten, lägga upp information som visas för alla osv. Kort sagt en liten projektplats.

Jag hade det när jag gick i skolan och tycker det fungerade bra. Det är inget för enskilda användare, utan snarare för företag/organisationer med hundratalet anställda.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

FirstClass har ett webinterface numera men clienten fungerar bättre.

FirstClass servern går att ladda ner från hemsidan och är gratis för upp till 5 registrerade användare därefter kostar det pengar.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)