Jag har ett gäng ljudfiler som jag bara vill att folk ska kunna hämta direkt från min site.
Jag har fått ordning på .htaccess filen, så att hotlinking gör att man skickas till en speciell sida hos mig, i stället för att få lyssna på ljudfilen, om man klickar på en länk som finns på en annan site.
Finns det något sätt att blockera försök att ladda ner målfilen med högerklick och "spara som", när man försöker göra det från en annan site?
Lägg ljudfilen utanför webroten. Skapa sedan ett script som laddar ned filen (exempelvis via id-nummer) till klienten. I scriptet kan man sedan känna av om användaren kommer från din refererande sida, har en nödvändig cookie etc.
För att förbättra ännu mer kan du använda CAPTCHA, som är en form av verifiering via bilder. Människor kan förstå bilderna men inte datorer/program, vilket eleminerar direktlänkning samt fungerar oavsett om "url-spoofing" används eller cookies är avstängda.
Är detta det enda sättet att undvika högerklick på en annan site och "spara som..." - eller finns det enklare sätt?
Det du beskriver känns som en lite jobbig omväg...
Det som ligger ute på nätet finns för nedladdning, det är liksom hela tanken med Internet. ;)
Om du vill förhindra nedladdning så måste du göra någon form av script. En medlemsfunktion kanske är att föredra.
Tanken med min site är att folk ska kunna hämta alla ljudfilerna gratis, så på det sättet är det inget problem - men det är ju trist om någon annan länkar dit och får det att se ut som om det är de själva som har lagt ner allt jobb - och dessutom använder min bandbredd till att låta sina besökare hämta alla filer...
Jag får väl titta över det där med script och se om jag kan förstå mig på något som kan vara lämpligt i mitt fall.
Tack för försöket att hjälpa till. :bire
Du kan alltid flytta runt ljudfilerna varje månad till nya kataloger. På så vis leder andra sidors länkar till ett felmeddelande.
Du kan också byta ut länkarna till något mer obehagligt, exempelvis gore, tvivelaktig porr eller dylikt. Besökaren som klickar på länken ger därmed "leecharen" (han eller hon som snor bandbredd) ett oseriöst rykte.
Se dock till att inte själv hamna i kläm, så att besökarna inte tror att det är du som länkar vidare.
En idé:
Kan man inte lägga ljudfilerna utanför webbroten och sedan istället för att länka direkt till en ljudfil länka till en motsvarande php-fil som först kontrollerar HTTP_REFERER för att se om besökaren i fråga kom från samma sajt som du har filerna på? Om detta är grönt så hämtar du upp ljudfilen och skickar den till klienten (mha Content-type).
Man kan iofs inte förlita sig helt på HTTP_REFERER men det försvårar ju helt klart.
Det där med PHP-script för att kolla referer och om det är rätt i så fall tillåta nerladdning, låter som rena grekiskan för mig. Finns det någonstans man kan hitta något lättanvänt sådant script?
Alla ljudfiler ligger i olika kataloger redan, så det är inga alls som ligger i samma katalog som index-filen...
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849