Du kan använda C++, Java och Visual Basic för webbutveckling.
Dock, VBScript används vanligast för asp-sidor, Visual Basic (=VB) används för programskapande, eller komponenter (program) för webbskapande.
Annars går du direkt på .NET eller php.
Beroende på om Nti vet vad de pratar om, hade jag valt Visual Basic, om du är nybörjare och inte vet vad du ska börja med.
Men, vill du endast lära dig om formulär (och liknande?), föreslår jag wF och resten av internet.
Det beror på vad du är ute efter, egentligen.
(Stavfel: MSQL=MySQL??? är en databasplattform, som brukar användas med php.)
Kör Java. Det är ett relativt enkelt (till skillnad från C++) och modernt (till skillnad från VB*) programmeringsspråk (till skillnad från MSQL, eller vad det nu skulle stå). Lär du dig Java har du goda förutsättningar att sedan lära dig andra språk/plattformar, som C++ och C#.
* Förutsatt att det inte är VB.NET som avses, men det tror jag skulle stå i sådana fall. Oavsett vilket står min rekommendation av Java fast.
Tackar för alla svar, det blev iallafall lite klarare.
Tycker att det är en djungel med alla språk men kommer nog att läsa Java och Visual Basic.net (kollade och det stod VB-kursn skulle vara i VisualBasic.NET).
Skulle främst vilja göra gästböcker samt formulär i Flash men även andra applikationer som databasbaserade sidor.
Om du ska göra gästböcker så är ju asp.net ett bra alternativ, men vill du ha jobb och tjäna pengar så är ju c++ ett bättre alternativ för att det är färre som kan c++ än asp.net.
Om du ska göra gästböcker så är ju asp.net ett bra alternativ
Ska man enbart göra gästböcker så är i princip vilken teknik som helst "ett bra alternativ".
men vill du ha jobb och tjäna pengar så är ju c++ ett bättre alternativ för att det är färre som kan c++ än asp.net.
Det kan man inte kategoriskt säga. Generellt sett i världen så tror jag nog att det finns fler C++-programmerare än det finns .NET-programmerare, men det hela handlar ju om inom vilket segment av branschen man vill verka, i vissa delar så finns det betyyyyydligt mer jobb för en .NET-kille än för än C++-kille och vice versa.
Vill man skriva realtidssystem för telekomindustrin så är t.ex C och C++ ett säkert kort. Vill man bygga affärssystem så är .NET eller Java mer användbart.
En sista fråga, vilket lämpar sig att läsa först, VisualBasic.net eller Java?
Sen finns det distanskurser också men det känns inte som att programmering är ett ämne man läser på distans!
Läser du Java så blir utbudet av språk med liknande syntax större och steget kommer inte bli lika stort om du vill lära dig något av dessa språk (t.ex. C++ eller C#).
Om du ska göra gästböcker så är ju asp.net ett bra alternativ
Ska man enbart göra gästböcker så är i princip vilken teknik som helst "ett bra alternativ".
men vill du ha jobb och tjäna pengar så är ju c++ ett bättre alternativ för att det är färre som kan c++ än asp.net.
Det kan man inte kategoriskt säga. Generellt sett i världen så tror jag nog att det finns fler C++-programmerare än det finns .NET-programmerare, men det hela handlar ju om inom vilket segment av branschen man vill verka, i vissa delar så finns det betyyyyydligt mer jobb för en .NET-kille än för än C++-kille och vice versa.
Vill man skriva realtidssystem för telekomindustrin så är t.ex C och C++ ett säkert kort. Vill man bygga affärssystem så är .NET eller Java mer användbart.
Njaeee det finns betyyydligt fler som mer eller mindre kan utveckla i .NET med tanke på att snart sagt alla språk finns för .NET: VB.NET, JSCRIPT.NET, C#, J#, C++.NET, Delphi.NET, m.m.
Egentligen spelar det lite roll vilket språk du väljer. Det grundläggande tänkat skiljer sig inte så mycket oavsett språk. Det som kan vara är om språket är objektorienterat eller inte. Men så vitt jag vet så är VB.NET relativt OO så...
VB har en lite lägre inlärningströskel men brukar även medföra en liten högre steg att kliva "upp" till C/C++ och dess "släktingar" då syntaxen skiljer sig samt att de brukar vara lite kinkiga med stora och små bokstäver m.m.
VB har en lite lägre inlärningströskel men brukar även medföra en liten högre steg att kliva "upp" till C/C++ och dess "släktingar" då syntaxen skiljer sig samt att de brukar vara lite kinkiga med stora och små bokstäver m.m.
Case-sensitive-problematik borde vara det minsta problemet, anser jag. ;)
Jag skulle nog vilja säga att steget mellan t.ex. VB/ASP3 och VB.NET/C#/ASP.NET osv är mer än 'ett litet steg'. Det är så oerhört mycket i .NET och ASP.NET som är annorlunda för en Windows-VB-programmerare att man inte kan börja föreställa sig. Det är mer nackdel än fördel att ha jobbat mycket i VB6, om man inte har tidigare erfarenhet av OOP-miljöer.
Välkommen till wF. Jag blev rätt imponerad av din hemsida. Jag tror att du gar stora möjligheter att lyckas med dina föresatser att lära dig programmering. Var inte så snäv i dina ramar bara som gästböcker. Ge dig ut bland ettor och nollor med friskt mod.
Skaffa dig ett vettigt bollplank där du bor så går det fortare, det är viktigare än språket du väljer.
Tjena
Jag är nybörjare på programmering men har under min utbildning läst visualbasic.net i ett år men det finns som sagt många språk att lära.
Jag undrar om jag vill hålla på med webutveckling ska jag fortsätta med VB.net eller ska jag hoppa till C# eller Java?
Jag vet att Java är stor men om jag lär mig java kommer det att underlätta för mig att förstå C++ och C#?
VB.Net funkar väl, men ska man jobba som dotnetutvecklare bör man nog kunna C# också. Jag tycker att du ska lära dig Java också, iofs, eftersom bredare kompetens och perspektiv alltid är bra. C++ har man inte så jättemycket nytta av som webbutvecklare, men jobbar man som programmerare bör man imho ha åtminstone en hum om hur C/C++ funkar, även om det inte är prio 1.
Jag vet att Java är stor men om jag lär mig java kommer det att underlätta för mig att förstå C++ och C#?
Phorpher skrev:
Läser du Java så blir utbudet av språk med liknande syntax större och steget kommer inte bli lika stort om du vill lära dig något av dessa språk (t.ex. C++ eller C#).
Är precis klar med min högskoleutbildning inom datateknik och kan såhär i efterhand säga att jag inte är så nöjd med att inte ha fått prova på Java inom utbildningen. Vi har kört C++ rakt igenom (med lite Assembler osv) och jag hade istället gärna i alla fall börjat med Java och sen gått på C++. Så verkar det vara på många andra högskolor och det är nog ett vettigt upplägg då man, såvitt jag vet, närmast är tvungen att köra OOP i Java.
Är precis klar med min högskoleutbildning inom datateknik och kan såhär i efterhand säga att jag inte är så nöjd med att inte ha fått prova på Java inom utbildningen. Vi har kört C++ rakt igenom (med lite Assembler osv) och jag hade istället gärna i alla fall börjat med Java och sen gått på C++. Så verkar det vara på många andra högskolor och det är nog ett vettigt upplägg då man, såvitt jag vet, närmast är tvungen att köra OOP i Java.
Hade du läst datavetenskap så kanske det hade varit så. ;)
134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17