webForumDet fria alternativet

Fel kod genereras i Dreamweaver...blir galen!

Webbutveckling

6 svar · 320 visningar · startad av kabelina

Medlem sedan sep. 20048 inlägg
Frågan#1

Jag har problem med koden i DM när jag startar, (ska bygga upp en ny hemsida) dvs "tar in ett frameset, sparar det som index.html och sedan de olika framen med namn som uppe.htm main.htm och nere.htm
Det jag ser som verkar galet är att den skapar / (slash) tecknet före namnen i ramarna.( /top.htm etc) Jag tar bort det, sparar men det lägger sig där direkt igen...kan det vara felet och vad gör jag då???
När jag ska förhandsgranska så blir det bara "sidan kan inte visas" Är det någon grundläggande inställning som blivit fel och som går att ändra på? Jag har Dreamweaver 6.0
Den hemsan som jag har (och fått hjälp med genererar samma fel när jag tex lägger in en ny bild men där är det bara att ta bort slash tecknet som lagt sig före "bildkällan" Förstår nån vad jag menar? Jag håller på att bli galen på detta!

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Har du gjort nån inställning för "Site"?
Kan påverka sökvägar osv.

Inställning för "site"? Menar du att definiera sidans plats...local rootfolder för sidan etc..? Det har jag i alla fall gjort och det vet jag hur det ska vara så där ligger inte felet, men du menar nog något annat, kan du utveckla dig?

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Flyttad från HTML, XHTML & CSS.

mvh Palle
Moderator webForum

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Nej jag menade det, är du säker på att du gjort det korrekt?

Japp...

...fast man blir ju alltid osäker när man får frågan..."är du verkligen..." men, jo. det är som det ska vara med dom inställningarna.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Jag är osäker hur det är med filer men med t.ex. bilder så kan du välja själv hur sökvägen ska bli.
Testa får du se, om du väljer info bild så har du en listmeny i botten av rutan (tror jag) där du väljer sökvägsvariant. :)

359 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
228 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)