På websiten pekar du ut var webroten ska vara. Pekar den på rätt katalog på din maskin?
Till exempel c:\inetpub\wwwroot\
och härunder ligger då en katalog som heter twebbas?
3 svar · 240 visningar · startad av twebbas
Hej.
Jag har precis börjat hålla på lite med webben. Jag har precis införskaffat windows 2000 server developer, som jag tänkte köra på min dator med windows 2000 pro (service pack4).
Jag tänkte köra lite iis nu för att kolla en hemsida jag har sedan tidigare. Jag har lagt in allt i en mapp i wwwroot osv, men verkar inte kunna köra iis alls? Får bara "sidan kan inte visas osv"
kör http://localhost/twebbas/default.asp
-funkar inte
inte heller http://localhost/twebbas (som är samma som ovan)
Verkar precis som att IIS inte fungerar som det ska.. Några tips?
Jag kan inte köra ngt alls via explorer längre. Är det pga windows server? Några förslag på hur jag ska göra?
Jag har windows 2000 server igång. Har en server där som heter tobbe. Har testat byta ut localhost mot tobbe.. funkar inte heller...
Jag är som sagt något av ett blåbär när det gäller just det här.. men å andra sidan. är inte vi alla det i början?
Hade VERKLIGEN behövt hjälp.
Tack killar (o tjejer =)
På websiten pekar du ut var webroten ska vara. Pekar den på rätt katalog på din maskin?
Till exempel c:\inetpub\wwwroot\
och härunder ligger då en katalog som heter twebbas?
Kan du se en vanlig html-sida?
Jo. Jag kan se vanliga html sidor utan problem.. men inte andra som sagt.. Lite tråkigt. Jag har saker som måste ändras lokalt först.. Innan jag vågar skicka upp något..
Jag har kommit ett steg längre nu.. Men jag får andra fel.. En include fil som inte funkar.. eller hittas.. fast den ligger där den ska...
Sen undrar jag hur man kommer åt formulär via en server, (förmodligen ftp då). De här formulären är gjorda av en annan kille för att underlätta uppdateringen av hemsidan. Jag har lösen osv så jag kan plocka hem asp.sidorna (ligger i en mapp i root som heter admin).. Men jag vill som sagt köra det direkt på servern... annars funkar det ju inte..
Några tips?
Sista grejen... =) (för nu iaf.. LOL)
Hur hittar jag databasen på servern om jag har connection-strings från sql server som lyder:
Const sqlFTDB = "Provider=SQLOLEDB.1;Persist Security Info=False;Initial Catalog=FTDB;Server=plato.center.olle.se;Locale Identifier=1055;Connect Timeout=15;Use Procedure for Prepare=0;Auto Translate=True;Packet Size=4096;Workstation ID=IIS;User Id=yyyyy;PASSWORD=xxxx;DATABASE=FTDB;"
Ligger detta på en annan server. Jämför man server-namnet med namnet på servern/sidan där allt ligger från början. Är de helt olika.. Har letat på servern som en galning men inget resultat. Killen som hade hand om det innan är kickad.. så han vill inte hjälpa till förstås.. Han har heller inte kommenterat en enda rad kod han skrivit.. =)
Tack så mycket för all ev. hjälp.
MVH
Tobbe