webForumDet fria alternativet

Ljusare rödfärg

Webbutveckling

18 svar · 665 visningar · startad av aasah

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg
Frågan#1

Hur hittar man de färgkoder som ger den färg man vill ha fram?

Och om man har en färgkod som man skulle vilja ha ljusare, finns det något enkelt sätt att veta vilka siffror som ska ändras i koden och hur för att det ska bli just ljusare?

Har för närvarande #FF4040 men den är på tok FÖR röd...

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

RGB är uppbyggt enligt hexadecimal #RRGGBB där
R = Red
G = Green
B = Blue

Och varje värde går från 0 - F (0123456789ABCDEF)

#000000 = svart: Ingen färg finns ju representerad
#FFFFFF = vitt: Alla färger är som starkast vilket blir vitt ljus.
#0000FF = väldigt blått: då varken R eller G finns representerade men blått är som starkast.

Din färg #FF4040 borde alltså för att få mindre rött i sig ändras på de två första tecknen till något lägre värde såsom #DD4040. Bara att testa sig fram.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Jag brukar helt sonika gå till Photoshop, markera min "ursprungsfärg" och sedan använda Color Picker > Custom.
Då får jag fram färger, både ljusare och mörkare, för min "ursprungsfärg". :)

Ex bifogat

Ah! Bra förslag, båda två! Synd jag inte har Photoshop...

Tackar!

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

aasah skrev:

Ah! Bra förslag, båda två! Synd jag inte har Photoshop...

Tackar!

Om du saknar PS är denna sida nästan perfekt. Du får ut färgkoderna i RGB och HEX. Bara ställa in din nuvarande färg och dra i "spakarna".

http://color.twysted.net/

aasah skrev:

Synd jag inte har Photoshop...

Kan man verkligen leva utan PhotoShop? :o ;)

Jerpa:
Superbra sida juuu! :bire

Medlem sedan apr. 200370 inlägg

Här är en till färgpalett...

www.pixy.cz

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Men herregud annesophie - vilken sten lever du under egentligen, besviken... :e

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Re: Ljusare rödfärg

aasah skrev:

Hur hittar man de färgkoder som ger den färg man vill ha fram?

Och om man har en färgkod som man skulle vilja ha ljusare, finns det något enkelt sätt att veta vilka siffror som ska ändras i koden och hur för att det ska bli just ljusare?

Har för närvarande #FF4040 men den är på tok FÖR röd...

Öppna PS7 och skriv in koden där och sen kan du ändra till den färgen du vill ha i PS7 med hjälp av färgpaletten och sen får du en HEX kod som du kan skriva in i koden...

SugarDaddy skrev:

Men herregud annesophie - vilken sten lever du under egentligen, besviken... :e

Flinta? ;)
Nä, skämt å sido. Har faktiskt sett sidan förut. Den är bra.
Men jag tycker fortfarande att det är smidigare med Photoshop av denna anledning:
Välja färger utifrån sidans innehåll

:)

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Äsch, komma och prata om kön mitt i allting.. :h Jovisst finns det en "viss" poäng i att sidan ska harmoniseras med ev bilder, men vänta, var är den öppna dörren jag ska sparka in...

Jag tror att tjejer är mer visuella rent generellt. Vi tilltalas av estetik, harmoniska sidor.

- Medan vi andra, av det icke-insiktsfulla-könet, glatt kör med de färger vi lärt oss ifrån alla dessa panga-på-spel vi spelar... Nåja, OT & fel tråd. :)

SugarDaddy - Fel forum rent av. :( Den diskussionen passar nog bättre under Diverse.

Avseende svaren som håller sig till ämnet
Tusen tack! :e Lekte lite med flera av färggeneratorerna igår kväll. Flera av dem är suveräna!

Esen - PS7 == PhotoShop? Eller?

Det enda som är lite synd är att man måste veta lite om hur man hittar en "utgångsfärg" för att kunna använda dem. Inte fullt så knasigt som det låter... Jag skulle tex gärna vilja ha en ljust krämfärgad bakgrundsfärg på min site. Och vilken kombination på röd, grön, blå ger krämfärg? :q Det blir rätt mycket trial and error det...

Förresten, är det någon som vet vad den fördefinierade färgen "crimson" har för RGB-kod? :q Kan man hitta den infon någonstans?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

aasah skrev:

Förresten, är det någon som vet vad den fördefinierade färgen "crimson" har för RGB-kod? :q Kan man hitta den infon någonstans?

Google? :O
http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&q=crimson+rgb&btnG=Google+Search
rgb(220, 20, 60) = #DC143C

SugarDaddy skrev:

- Medan vi andra, av det icke-insiktsfulla-könet, glatt kör med de färger vi lärt oss ifrån alla dessa panga-på-spel vi spelar... Nåja, OT & fel tråd. :)

Hmm....
Det skulle nog hjälpa om du läste inlägget som gjorde att jag överhuvudtaget svarade på hur jag trodde (och tror) att tjejer såg på färger etc etc...
Jag sa inte att det var rätt, utan att det var så jag resonerade.

desdecado skrev:

Hur skulle ni lösa följande färgval där siten ska handla om/rikta sig till:
* Siten ska sälja BILAR (ex en bilhandlare)
* Denna site riktar sig till TJEJER
En tydlig krock mellan vad tjejer upplever som bra och hur en "bilsajt" brukar se ut.

Om du har en annan åsikt så kanske du ska ta och lufta den i rätt tråd! :)
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=103208&forumid=13

Sorry om jag förolämpade din manlighet.... ;)

Tack, Peeer! :e

Även annesophie verkar vara i fel forum...

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

aasah skrev:

Det enda som är lite synd är att man måste veta lite om hur man hittar en "utgångsfärg" för att kunna använda dem. Inte fullt så knasigt som det låter... Jag skulle tex gärna vilja ha en ljust krämfärgad bakgrundsfärg på min site. Och vilken kombination på röd, grön, blå ger krämfärg? :q Det blir rätt mycket trial and error det...

Har du tillgång till något "bild-program" alls? (annat än paint)
PSP är i mitt tycke ett billigt och bra program (1500:- ca. ) annars så finns ju gimp, visstnog mycket kompetent och gratis.

"kräm" får du väl med mycket röd/grön och sänker blå, använd http://color.twysted.net/ , annars kan du ju kolla någon sida med sk "websäkra" färger. ( min t.ex)

Tack för tipset! :) Hittade något åt det krämfärgade hållet genom höga värden på allt. Kan säkert hitta mer nu när jag har något att leka med...

Medlem sedan okt. 2002117 inlägg

Rekommenderar starkt ColorCop

Hur mycket kostar den? :q

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)