webForumDet fria alternativet

Ansvar för giltig information?

Webbutveckling

6 svar · 343 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Vem har ansvar för och hur ser man till att det alltid är uppdaterat.
Skulle åka med barnbarnen och bada inomhus i nordvästra Skåne.
Samtliga badhus har fel eller bristande information på sina hemsidor
Är hemsidan på utdöende eller vad beror det på?
Finns det ett ansvar för informationen?
Underlag för en insändare!!!

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Ägaren till badhuset har ansvaret, att dom™ sedan har delegerat ansvaret till någon sopa som inte orkar uppdatera är fortfarande ägarens ansvar ;)
Många har inte fattat att svenska använder internet i allt större omfattning, det sista dom™ minns är att IT-bubblan sprack.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Dåligt uppdaterade sidor och med inaktuell information verkar vara vanligt tycker jag.

Problemet är nog att många ansvariga inte inser hur viktig informationen är, och därför slarvar med uppdateringar. Se bara på företaget som jag jobbar på, har inte uppdaterarat på ett par år så det är många fel där. :l

Det enda är nog att mejla och klaga, det har jag testat och det hjälpte. :)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Intressant diskussion!

Jag för själv dialog med företagen i Örebro som också är väldigt dåliga på att updatera sina sidor. Dessutom är större antalet inte möjliga att besöka med andra läsare än IE. Många som ni säger har inte en blekaste aning om hur mycket en hemsida med korrekt information betyder idag (trotts att dom tror sig vet det).

Hur skulle man gå tillväga för att få företagare att förstå detta? Många är ju som sagt så himmla godtrogna på att ALLA använder windows & IE.

Tengblad skrev:

Hur skulle man gå tillväga för att få företagare att förstå detta? Många är ju som sagt så himmla godtrogna på att ALLA använder windows & IE.

Företagen läser sin statistik och ser att 90% användera IE, men dom glömer att av dom 10% som besöker sidan med andra läsare aldrig återkommer pga att sidan inte fungerar.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

frankof skrev:

Tengblad skrev:

Företagen läser sin statistik och ser att 90% användera IE, men dom glömer att av dom 10% som besöker sidan med andra läsare aldrig återkommer pga att sidan inte fungerar.

Haha, kan säga att hälften av dom klarar inte ens av att läsa någon statistik utan använder sig max av en "hit counter" ;)

Tengblad skrev:

Haha, kan säga att hälften av dom klarar inte ens av att läsa någon statistik utan använder sig max av en "hit counter" ;)

Skulle inte förvåna mig, något tjusigt lite cgi som byter bild varje gång sidan laddas :e

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)