Jag har klarat av själva uppladdningen av filerna. Jag laddade upp images, docs och styles.css under /mt-static/. Allt annat under /cgi-bin/mt/.
5. Create your weblog directories
Create the directory where you weblog files will be stored. This is the directory that you chose for the location of your weblog directories.
If you are not running Movable Type under cgiwrap or suexec, set the permissions of the directories you just created to 777 (see above for what this means).
---
Här skapade jag /cgi-bin/mt/weblog/
---
Sedan gick allt bra. Jag kunde logga in på det fördefinierade kontot.
Ska det sedan gå att se en sida om man väljer view site för First Weblog eller måste man göra en massa inställningar? Jag förstår inte heller steg 5. Create your weblog directories. Är det den man ska länka till under inställningarna eller är det /cgi-bin/mt/?
Jag har i alla fall testat både och det kommer alltid upp webbhotellets du har inte laddat upp någon index-sida. Ska man själv behöva ladda upp en index-sida?
Ditt weblog directory är väl det som skall ligga synligt under webroten så att sidorna som MT skapar skall synas?
Flytta den till /weblog (alltså bredvid /mt-static/ under din "publika webbrot") istället...
Det var ett tag sedan jag installerade MT, men jag har för mig att du anger både "hela sökvägen på disken" (typ - /home/myusername/public-html/weblog) och "URL"-vägen (typ - /weblog) i varsitt fält. Det ena för att MT:s Perl-rutiner skall kunna skriva sidorna till rätt ställe, och det andra för att rätt URL:ar skall genereras i MT:s index-sidor...
Index-sidan skapas av MT när du gör "rebuild site" - det är därför det är viktigt att MT har skrivrättigheter i ditt weblog directory...
First blog innehåller väl ett välkomstinlägg om jag kommer ihåg rätt - så det enda du skall behöva göra är att generera och sedan köra "view site"
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e