webForumDet fria alternativet

Användarhantering...

Webbutveckling

4 svar · 284 visningar · startad av dwd

Medlem sedan juli 200435 inlägg
Frågan#1

Som webbutvecklare vill man ju gärna att en webbsida skall se något sånär likadan ut oavsett vilken dator och vilken webbläsare användaren sitter med. Är det ngn som har ett bra tillvägagångsett för hur man "kontrollerar" detta?? Hur vet jag hur min sida kommer se ut för olika personer med olika utrustning??
Tack på förhand!

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Skaffa en mac och en pc.
Ladda maskinerna med olika operativsystem
ex. OSx, windows XP, Linux
Fyll dem med olika webbläsare i olika versioner.
Ex. Mozilla, Opera, Internet Explorer, Conquer, Safari
Lägg därtill en bunt olika skärmar med olika upplösningar ex. 640 x 480 - 800 x 600 - 1024 x 768 - 1152 x 864 osv.
.... ;)

Det är ju lixom lite det som är det svåra.
Ett alternativ är att gå efter w3c's standard och inte använda för komplicerade javascript på sidorna.

jag vet att det är ganska komplicerat. Men jag tänkte att det kanske finns genvägar till att åtgärda ngr av de vanligaste misstagen som kan uppstå. Bland annat så har jag upptäckt att tabeller och radavstånd kan se väldigt olika ut beroende på vilken burk man sitter vid... lite jobbigt kanske.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Tips: Kolla hellre först i Mozilla, det är större chans att det ser bättre ut andra webbläsare då än om du har Internet Explorer som referens.
Firefox har dessutom en smart "Webmaster toolbar" som du kan "ändra" upplösning på skärmen med, stänga av css och javascript mm. Det är bra. :)

ok, tackar! ska göra det. Vill gärna ha fler tips...

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)