Jag läste en IDG/Webstudio-artikel härom dagen där det beskrevs hur det kunde förenkla arbetet att uppdatera webbsidan om man installerade Moveable type. Nu har jag tittat på Mambo, Typo3, Moveable type och några till men det verkar vara ett måste att använda templates i stället för sin egen sida.
Finns det inget bra system för att lägga till nya nyheter, artiklar och filer som läsarna sedan kan kommentera om man redan har en webbsida där man kan lägga in script på sidan där man vill att t.ex. artiklarna ska visas? Sökfunktion skulle också vara bra.
OK.
Om du inte kan köra något scriptspråk på webbhotellet blir det där med kommentarer nog svårt iaf...
Mambo och Typo3 är nog lite väl inriktade på att "driva" hela din webbplats för att de enkelt skall kunna låta sig integreras i något befintligt...
Men om du kör t.ex. MovableType så genererar den ju nästan vad som helst i filväg, beroende på vad du skriver i dina mallar... Och den genererar alltid filer (den körs alltså inte när sidan begärs, utan bara när den skapas)...
Så Du kan ganska enkelt skapa en mall i MovableType som skapar en Javascriptfil med en funktion som skriver in ett nyhetsindex i en viss div när den senare körs...
Och en extern Javascriptfunktion i en sådan fil kan du ju enkelt anropa och lägga in i din HTML-sida för att få in t.ex. nyheter... Dvs en lista med länkar till separata nyhetssidor skapade med MovableType:s "vanliga" mallar...
Och slår du sedan på "kommentarer" i MovableType - så får du dem iallafall för de individuella nyhetssidorna...
Huga - Svårläst... Fråga igen om jag lyckades röra till något ;)
Re: Funderingar kring Xoops, Moveable type med flera
Tjock-Erik skrev:
Finns det inget bra system för att lägga till nya nyheter, artiklar och filer som läsarna sedan kan kommentera om man redan har en webbsida där man kan lägga in script på sidan där man vill att t.ex. artiklarna ska visas? Sökfunktion skulle också vara bra.
Jadåså ;)
Då rekommenderar jag dig att prova MovableType !
Den kan det du är ute efter och den har en inbyggd sökfunktion ;)
Jag skulle göra såhär:
Jag skulle installera och konfigurera MovableType
Sedan skulle jag lägga upp en "blog" som jag kallar "nyheter" så att startsidan för den hamnar i underkatalogen /nyheter på min webbplats. (det går att ta bort eller döpa om "First Blog" ;) )
Därefter skulle jag meka med mallarna tills jag är nöjd med nyhetssidornas utseende, slå på kommentarer och så vidare (och översätt mallarna till svenska)
Sedan skulle jag skapa en ny Index-sida där koden solm skapas är (x)HTML - men där allt innehåll ligger direkt i en <div>-tagg (dvs en sida utan <html><body> osv).
Innehållet på den sidan består av länkar till de senaste tio nyhetssidorna (eller så)
Först därefter skulle jag gå in på min förstasida som är skriven i PHP och helt sonika köra en include(), en require() eller en SSI-include på sidan som MovableType skapar enligt det som jag lade upp i steg 4
Hepp!
Sedan kan man ju antingen köra allt i samma "blog" (/nyheter) eller skapa en för artiklar, en för filer osv (MovableType hanterar multipla skribenter i multipla bloggar ;) )