Hej!
Jag läser python i skolan. Vi ska nu göra ett litet projekt där vi ska använda python på webben. Men då behöver jag en server (liknande wamp för php) på min dator för att python-filerna ska fungera i webbläsaren.
Har letat på nätet, men hittar inget "enkelt" verktyg. Har testat lite olika men tyvärr utan framgång. Så jag undrar om ni vet någon bra tutorial eller sida som kan hjälpa mig?
Tack på förhand
// Tibbelit
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg På vilket sätt ska ni använda Python på webben? Ska ni skriva ett program som kopplar upp till någon server behövs ingen egen server. Är det Django ni använder som ramverk, finns det en server i "förpackningen" av Django. Sen kan man ju också köra Python i .NET och då behöver du IIS. Som du ser finns det flera uppslag, så hur är det meningen att ni ska programmera?
Vi ska m.h.a. Python göra ett program för att samla in information från taxichaufförer. Det innebär att chafförerna ska rapportera:
- Förarens namn.
- Period.
- inarbetad dricks.
- betalningstyp (kontakt eller kredit).
- inarbetad moms.
Detta genom ett webbbaserat system som ska vara skrivet i python (med html/css) som gränssnitt. Denna informationen ska sedan exporteras till xml data.
Hoppas att det var tydligt :) Själv hade jag kunnat skriva det i php utan problem, men vi måste skriva det i python, det är det som är grejjen.
Så om jag skriver "print 'hej!'" Så ska det i test.py i webbläsaren skrivas ut "hej". Precis som php "echo('hej');"
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Ok, det finns en add-on för XAMPP för att köra Python.
Finns här:
http://sourceforge.net/projects/xamppaddon/files/
Antagligen lite knöligt att få igång, har inte testat själv.
Annars är ju just Django det som används mest om man programmerar web med Python.