Hehe!
Om du låt oss säga har en textmassa per sida så kan du först skapa en databas, jag jobbar i Access och skapar mig en DB och kallar den för JVK.mdb. I den skapar du en tabell som heter Content, tex. I den tabellen skapar du två kolumner: page & text.
Med så långt?
Vi kan väl fylla i en sida från början, i page-kolumnen, rad 1 kan vi tex fylla i "hem" och text-kolumnens fält blir "Jvkonsult & jourtjänst är ett företag som hjälper..." osv.
Ok, så nu har vi vår första sida klar.
Nu kan du på sidan om du har en asp-sida, anropa databasen och om du är på första sidan så kan du tex göra såhär
<%
Dim Conn
Dim rs
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set Rs = CreateObject("ADODB.Recordset")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("./JVK.mdb")
sql = "SELECT text FROM Content where page='hem'"
Rs.Open sql, Conn
%>
och sedan där "Jvkonsult & jourtjänst är ett företag som hjälper.... " står i vanliga fall så skriver du istället
<%
response.write Rs("text")
%>
Oj, det blev omständigt det här. Jag forstsätter efter jag ätit middag :)
Men i alla fall, såhär får man ut text från en databas ut på sidan.
Nästa steg är att skapa admin-gränssnittet och det är egentligen rätt enkelt, man skapar en asp-sida med ett forulär som hämtar rätt text, kanske skapar ett fält per sida som finns eller varför inte göra en käck liten meny från "page"-kolumnen så man kan klicka på den man vill editera.
För att få editera bör man dessutom logga in på något sätt. Det finns färdigt, jag kan skicka över en färdig asp/msaccess-combo som jag använder mig av.
osv osv, det är inte så svårt men ganska roligt att sätta ihop sådant här :D