webForumDet fria alternativet

Eget e-postsystem??

7 svar · 452 visningar · startad av learn

learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg

Går det på ngt hyfsat enkelt sätt att skapa ett eget "e-postsystem".

Jag har nämligen ett litet community med en meddelandefunktion där man dels kan skicka interna meddelanden till andra medlemmar och dels till helt vanliga e-postadresser.

Detta funkar ju finfint.

Men när ngn får ett meddelande till sin e-post från communityt så kan ju denna inte svara på detta på vanligt sätt (eftersom e-postet genereras av min server utifrån community-medlemmens meddelande och skickas från tex "robot@domain.com").

Går detta att lösa på ngt sätt? Alltså så att man via sitt vanliga e-postprogram, tex Outlook, kan svara på ett meddelande från communityt??

Tack på förhand!! :) :)

albaxMedlem sedan juli 200520 inlägg

Det enklaste är väl att sätta den communitymedlem som skickar meddelandets epost-adress som avsändare istället för robot@domain.com....

albax skrev:

Det enklaste är väl att sätta den communitymedlem som skickar meddelandets epost-adress som avsändare istället för robot@domain.com....

Tack för ditt svar.

Om personen inte har ngn e-post då... Tanken är att mitt lilla community skall fungera som ett "komplett e-postprogram". Man ska inte behöva ha en e-post (även om de flesta naturligtvis har det).

carl_xMedlem sedan mars 20001 858 inlägg

Kan du inte låta användarna få en mailadress under din domän då?

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Om personen inte har ngn e-post då...

Jag skulle inte låta nån signa up på min ( om jag hade nån )community utan email. Bra för att dubbelkolla registreringar och för användaren själv om dom glömmer sitt lösenord bl.a

Kan du inte låta användarna få en mailadress under din domän då?

Kan vara en lösning

Inte en lösning för mig. Går det (på ngt hyfsat enkelt sätt) eller ej??

Typ som Aleborgs support. Där kan man ju maila supporten och vips så syns mailet i deras support-webb-gränssnitt...

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

ska man ta emot ett mail så måste man ju ha en mailserver / client. Deras webserver plockar inkommna mail från deras mailserver upp på websidan. Alltså, en mottagaradress..

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Säkerligen nån form av service/applikation som ligger gång hos Aleborg och läser in de mailen som kommer in.

När det gäller att skapa upp mail för varje användare så går det, finns många e-postservrar som kan plocka upp användarinformation ifrån externa databaser.

En sniklösning är dock följande:
Du kan ju faktiskt skicka från vilken adress du vill i din epost domän så när en användare skickar externt så gör du hans e-post till användarnamn@dindomän.se.
När nån skickar tillbaka sätter du att alla e-post som inte har ett konto går till ett gemensamt konto där du får ha nån form av applikation som går igenom mailen och skickar vidare ut det till användarna via det interna meddelandesystemet.

Lösningen känns som sagt snik, den kommer ta mycket prestanda och har brister idémässigt.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)