Jag kör iis 6.0 på windows 2003 server
Jag har lagt upp en domain på servern men när jag skall gå in på sidan så får jag felmesset: "Cannot find server or DNS Error" filen som jag försöker köra är "default.htm"
någon som vet vad det kan vara ?
Domän problem
8 svar · 272 visningar · startad av Glitter
1. Har du DNS:en på samma maskin som webbservern?
2. Har du angivit domänen under Host Header Names på webbplatsen i IIS som du vill att den skall pekas till?
OveRRidE skrev:
1. Har du DNS:en på samma maskin som webbservern?
Japp
OveRRidE skrev:
2. Har du angivit domänen under Host Header Names på webbplatsen i IIS som du vill att den skall pekas till?
Japp
Om du accessar din website via ip, svarar den då?
Det gör den.
altså "Default Web Site" funkar kannon men det är den andra som inte funkar som den skall...
funderar på om det är något med nameserverarna som inte funkar som det skall men vad i så fall?
Jag förstår inte riktigt ;)
Har du två siter på samma webserver? Fungerar den ena men inte den andra?
Webservern lyssnar på ett speciellt IPnummer + port. För att testa om ditt dns namn slår upp rätt ipnummer så kan du prova att pinga DNS namnet. Får du då upp rätt IPnummer?
Har du två olika websiter på samma server måste de lyssna på olika portar eller olika ipnummer.
Jag tolkar det som att du kan accessa din webserver om du knappar in ipadressen i browserns adressfält men inte om du knappar in DNS namnet är det rätt?
Tjenixen
mattiasnordin skrev:
Webservern lyssnar på ett speciellt IPnummer + port. För att testa om ditt dns namn slår upp rätt ipnummer så kan du prova att pinga DNS namnet. Får du då upp rätt IPnummer?
japp det får jag
mattiasnordin skrev:
Har du två olika websiter på samma server måste de lyssna på olika portar eller olika ipnummer.
måste man går det inte att ange vilken domän som skall till rätt sida i "Host header value"?
mattiasnordin skrev:
Jag tolkar det som att du kan accessa din webserver om du knappar in ipadressen i browserns adressfält men inte om du knappar in DNS namnet är det rätt?
det funkar på båda men inte på domänen som går till dnsen
måste man går det inte att ange vilken domän som skall till rätt sida i "Host header value"?
Jag har alltid haft lyxen att ha tillgång till lediga IPnummer och tycker att det är lättast att använda dessa.
Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig använt mig av "Host header" varianten.
"Cannot find server or DNS Error" får du när du försöker ansluta dig till en webserver som inte finns.
Jag tror inte jag kan hjälpa dig med host header men om du har 2 ipnummer till förfogande så kan jag visa hur man gör för att köra två siter på samma maskin...
Lycka till :)
okey men det kan jag få till att fungera så det är inte det som är problemet...