webForumDet fria alternativet

Kräva inloggning

15 svar · 745 visningar · startad av Poffe

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Tjena

Har sökt på och hittar en del trådar men fattar ändå inte hur jag ska göra.

Det jag vill åstakomma är att lösenordsskydda vissa mappar på min server (IIS 5.1) så inga obehöriga kan komma åt dem, bara de som fått användare/lösenord eller helst om man kan ha olika användare/lösenord på olika mappar, går det?

Någon som kan förklara hur jag ska gå till väga eller peka på var jag kan hitta lösningen?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ett sätt är att ta bort anonym åtkomst på de mappar som det gäller i din IIS och skapa konton på servern för de som skall komma åt dessa och ställa in rättigheterna på mappnivå (dvs inte inne i din IIS utan i Windows) så att de kontona har läsrättigheter.

Okej, finns det något annat sätt? Vill helst inte ha massa konton på min burk, använder den som "vanlig" dator också och eftersom det bara är min så vill jag ha det enkelt med ett konto och slippa logga in och sånt när man startar.

Ingen?

Det jag helst vill åstakomma är att på olika mappar ha olika inloggningar. Detta för att bara valda personer skall kunna se innehållet. Men jag vill helst slippa lägga till konton i Windows (XP Pro) för varje användare. Detta främst för att jag vill slippa logga in varje gång jag sätter på datorn som man måste när man har fler användare, eller iallafall välja vilken användare som ska köras om man inte har lösenord...

Går detta att få? Kanske nått 3:e-parts program om det inte går som standard?

Systemet består av WinXP Pro och IIS 5.1

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Hur ska användarna accessa katalogerna?

Om de ska göra det via en webläsare så kan du skriva egna accessrättigheter i tex en ASP sida.

ja via en webbläsare men jag vill inte behöva lägga ett inloggningsscript i varje mapp eftersom det redan ligger sidor där som senare inte ska ha någon inloggning. Detta är alltså en utvecklingsserver som jag inte vill att alla ska se, endast kunder och andra utvalda.

Hur gör hotellen när de skyddar en mapp? Inte lägger de väll till en windows-anävndare för varje inloggning eller?

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

Jag skulle också vilja veta hur man gör detta. Vill slippa skapa flera konton för att slippa den där inloggningsrutan när man startar upp "server".

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kolla om detta är vad ni söker:

https://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=22&threadid=53617

Fast då måste man ju som sagt lägga ett script i varje mapp man vill ha skyddad...

Saken är den också att jag har båra asp och php sidor på min server, bl.a. phpMyAdmin vars mapp jag gärna skulle vilja få skyddad så ingen kommer in. Och att lägga in en Session-kontroll i varje fil där, eller på någon annan sajt jag har för den delen, är inget jag vill göra.

Hmm.. Får väll köra på olika användare helt enekelt :(

leewooMedlem sedan mars 20043 inlägg

Det du letar efter är ett ”http Authentication” verktyg för Windows och IIS.

Jag känner till tre stycken varav en är helt gratis och fungerar perfekt för mig.

http://www.troxo.com har ett verktyg som heter IISPassword (gratis).
http://www.flicks.com har ett verktyg som heter AuthentiX ($299/server)
http://www.iisprotect.com har ett verktyg som heter iisPROTECT ($995/server)

Verktyget på http://www.troxo.com är gratis och att skydda en katalog med en eller flera användare tar bara några sekunder.

Hoppas detta hjälper dig.

Lee :stud

Tack för tipset! Har försökt få igång IISPassword och att installera och allt så går bra men när jag skapar en användare för en vald mapp så sparas inte rätt lösenord.

Om jag t.ex. sätter lösenordet till "hej" så sparas det ju krypterad men när jag sen ska ändra det så är det inte hej som kommer upp i fältet utan det krypterade lösenordet. Och det går inte att logga in med "hej", eller nått annat heller för den delen.

Nått känt fel eller är min dator sjuk? Kör XP med IIS 5.1

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Den typen av kryptering som används för lösenordet är en "envägs-kryptering" vilket gör att lösenordet som du anger ska du inte kunna få upp i klartext igen. Men använder du IIS-konsolen för att lägga in användare och lösenord så ska det fungera. (Vill man inte göra det så är det samma kryptering (crypt) som vanligtvis används på Unix så du borde kunna använda vilket htpasswd-program som hellst.)

Jojoxx skrev:

Den typen av kryptering som används för lösenordet är en "envägs-kryptering" vilket gör att lösenordet som du anger ska du inte kunna få upp i klartext igen. Men använder du IIS-konsolen för att lägga in användare och lösenord så ska det fungera. (Vill man inte göra det så är det samma kryptering (crypt) som vanligtvis används på Unix så du borde kunna använda vilket htpasswd-program som hellst.)

Det är det jag gör, använder IIS-konsollen alltså och det fungerar inte. Visste inte att man kunde göra på annat sätt ens :r

Förstår att man inte ska kunna se lösenordet och det kan man ju inte heller det är *-tecken.

Hur ska jag göra för att få det att fungera?

Har nu testat att skapa ösenordet med ett annat htpasswd-program men det fungerar inte heller.

Någon som har något alternativ till IISPassword som är gratis? Är bara min privata server så jag vill inte lägga massa pengar på det.

leewooMedlem sedan mars 20043 inlägg

Hej,

IISPassword fungerar även på Windows XP (IIS v5.1) utan problem.

Exakt vad är det du gör?

1. Du går till egenskaper för ”Standardwebbplats” i MMC och väljer IISPassword ”fliken”.

2. Välj mappen du vill skydda.

3. Klicka på ”Add” och du får möjligheten att lägga till användare. Skriv in ett användarnamn och lösenroder två gånger. Klicka på ”Ok”.

4. Nu är mappen skyddad.

Du kan dessutom tittar i manualen för IISPassword ”klicka på knappen F1” när du är inne på fliken ”IISPassword” så får du fram den. (alt. knappen "Hjälp" längt ner till höger).

Hoppas detta får det att fungera för dig?

leewoo: Exakt så har jag gjort och mappen blir skyddad. Men sennär man ska logga in så fungerar det inte med uppgifterna man skrivit in, det går alltså inte att logga in. Har testat med flera olika lösenord men det fungerar inte.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)