webForumDet fria alternativet

IIS - databas knas

2 svar · 767 visningar · startad av Troll

TrollMedlem sedan dec. 2003229 inlägg

Sitter just vid en polares dator med winXPpro och har precis installerat IIS. Skulle testköra lite saker, den visar mina .asp sidor som den ska men när jag försökte skriva till en databas så fick jag detta felmeddelande:

Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det går inte att uppdatera. Databasen eller objektet är skrivskyddat.

Det luriga är att databasen inte alls är skrivskyddad, har jag missat några inställningar någon stans?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Du har antagligen missat rättighetsinställningarna på databasmappen.

Så här brukar mina svar om dessa inställningar se ut:

@nders skrev:

Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.

TrollMedlem sedan dec. 2003229 inlägg

Tackar! Ska testa det :)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)