webForumDet fria alternativet

Gateway?

9 svar · 231 visningar · startad av greggan

gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg

Hejsan.
Jag har ett litet problem. Jag läste ett tidigare inlägg "brandvägg vs. IIS" men det hjälpte mig ingenting. Jag har IIS 5.0 och en hårdvarubrandvägg. Det är nåt okännt märke på brandväggen. Problemet jag har är att jag kan inte komma in på min webbserver utanför nätverket, däremot kommer jag in utan problem inom nätverket, dock endast med det lokala IP-numret. Jag har öppnat port 80 på brandväggen och det är inställt i IIS att TCP/IP är på port 80.
Är det någon som har någon idé på hur jag kan lösa problemet? det kanske finns nån mer inställning i IIS som man kan fixa med?

Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig. =)

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Har du bara öppnat port 80 vet inte gatewayn till vilken maskin den ska ska skicka förfrågningar till, använd därför port-forwardning som de flesta hemma-gateways har stöd för.

hmmm.... dom flesta ja... frågan är bara om min har det...
men det konstigaste är att jag hade nån liten halvkass webserver förut... som nån privatperson hade skrivit... och då funkade det... med samma firewall och bara port 80 öppen....

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du ställt in korrekt adress i Host header i IIS'en då?

hmm.. vart ställer man in det? kan inte hitta... vad ställer man in där?

Properties på webplatsen och sedan knappen Advanced.

vad ska det stå där då? namnet på datorn eller? jag vet inte vad jag ska välja där heller... om jag ska välja "all unassigned" eller mitt IP nummer... =/ vad ska jag välja?

Skriv in din domänadress där.
Lämpligtvis så skriver du in både www.domännamn.xx och domännamn.xx

det där IP forwarding.. har det nåt mer avancerat namn? jag tror nog inte min brandvägg har det.. men måste man ha det för att det ska fungera?

jag löste problemet. jag hade port 80 öppen för flera datorer än min. stängde bara den för dom andra och lät den vara öppen för mig, så nu fungerar det.. =)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)