webForumDet fria alternativet

Död IIS

9 svar · 930 visningar · startad av @nders

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hej.

Jag har åkt på ett underligt problem med min IIS (5.1 / Windows XP Pro). När jag ska köra en asp-sida får jag felmeddelandet:

IIS skrev:

Server Application Error
The server has encountered an error while loading an application during the processing of your request. Please refer to the event log for more detail information. Please contact the server administrator for assistance.

I eventloggen finner jag följande:

eventloggen skrev:

DCOM got error "Logon failure: unknown user name or bad password. " and was unable to logon .\IWAM_POSEIDON in order to run the server:
{3D14228D-FBE1-11D0-995D-00C04FD919C1}

På mskb finns en artikel om problemet. Där står:

MSKB skrev:

RESOLUTION
IIS 5.0 provides Synciwam.vbs to update the launching identity of all IIS COM+ application packages that run out-of-process. The Synciwam.vbs script can be found in the \Inetpub\AdminScripts folder and can be run using Cscript or Wscript (see the Synciwam.vbs file for more information).

När jag kör filen, synciwam.vbs, enligt instruktionerna, får jag felmeddelandet:

Error: 1AD: ActiveX component can't create object

Jag får tyvärr inte veta vilket objekt det är som inte kan skapas. Jag gick då vidare och läste lite här, och tänkte, nåväl, jag kan i alla fall gå in i MTS:en och kika lite. Jag dyker genast på problemet att MMC:n kraschar när jag försöker öppna computers.

edit: php verkar fungera klockrent dock. Synd att man inte kan php då. ;-)

Nu, mina vänner, är jag i stort behov av hjälp. :)

Och, om ni undrar, jag har provat att installera om IIS. Ingen skillnad.

mvh och tpf

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

En fråga; vad har du ändrat på senaste tiden på maskinen? Några ändringar som kanske vilade tills efter en omstart?

Jag visste att jag skulle få den frågan. ;)

Det enda jag kan komma på, eftersom jag inte har en blekaste aning om när felet inträffade då jag inte asp:at på aplänge, är installation av McAfee antivirus. Jag har provat att inaktivera AV, men ingen skillnad. Jag ska forska vidare i detta ikväll.

Problemet kan alltså ha funnits där i ett par månader eller så, utan att jag märkt det.

Mvh

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Kan man inte låta IIS återskapa IWAM användaren då det kontot inte verkar vara helt friskt

DCOM got error "Logon failure: unknown user name or bad password. " and was unable to logon .\IWAM_POSEIDON in order to run the server:
{3D14228D-FBE1-11D0-995D-00C04FD919C1}

Det var det jag trodde gjordes när man installerade om IIS, men så var tydligen inte fallet. När jag kommer hem ska jag prova att avinstallera IIS, manuellt radera IIS-användarna IUSR och IWAM, och sedan installera IIS igen. Förhoppningsvis kan det ge resultat.

Mvh

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Pröva att debugga vbs-filen. Då får du veta vilken rad som activex-felet uppträder på, och vet därmed vilket objekt den försökte skapa. Går det inte att debugga med någon debugger, går det säkert att slänga upp en del msgboxar som talar om var i koden man är.

Nä, hörrni, jag lyckas inte få rätsida på det här.

Det är nog dags för en ominstallation av Windows ändå. ;)

Tack för hjälpen! :bire

Nu har Windows installerats om, och IIS fungerar i alla fall hjälpligt. Nu blir det bara lite andra konstigheter istället. :)

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Installerat .NET Framework nyligen?

Nej, frameworket har jag haft installerat sedan jag installerade Windows förra gången, och har fungerat fint. Ej heller en uppdatering av frameworket till v 1.1 avhjälpte några som helst problem.

Efter min nya ominstallation har jag inte installerat ramverket. Än.

Mvh

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)