webForumDet fria alternativet

Default web site

9 svar · 257 visningar · startad av eddy1

eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg

På min 2003 server så har jag i IIS'en ställt in så "Default web site" är en mapp på disken, men skriver jag in ip nr till servern så står det bara "The page cannot be found".

gör jag istället en "Virtuell directory" så fungerar det, men jag vill ju få upp en sida om man skriver ip till servern??

Anonym åtkomst fixad. men det verkar ju inte vara något problem med rättigheterna

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har kontot IUSR_Datornamn rättighet att läsa i den mappen som du har filerna i då?

Yes det har den

Mappen ligger på en fat disk och det finns inga skrivskydd eller något sådant. Gör jag istället en virtuell katalog t.ex http://192.168.0.200/test Så fungerar det..
Men inte i roten på IIS'en

eddy1 skrev:

Mappen ligger på en fat disk och det finns inga skrivskydd eller något sådant.

Du kör en Windows 2003 server på FAT? :q
Gör om, Gör rätt och sätt rättigheter korrekt så skall du se att det fungerar som det skall. :)

så skumt

Det fungerar om det ligger en index.htm fil, men det fungerar inte om det bara finns en default.asp eller liknande. Är det någon säkerhets pryl eller? Under documents finns ju både index.htm och default.asp med, jag lade även till index.asp men det fungerar inte. Endast index.htm

Du har inte lagt till asp-stöd.
Gör det efter att du har konverterat disken till NTFS.
Ta sedan en sväng till Windows Update och kör allt som finns där.

asp stöd?

Vad är det? hur fungerar det? måste disken vara NTFS?

Seriöst, om du tar en riktigt vild gissning nu. Vad tror du att asp-stöd kan vara för något?

Du _skall_ ha NTFS på en server ja.

ha ha

jo jag vet vad asp är men hänger inte med på vad du menar med att lägga till asp stöd, är inte givet i IIS eller? Servern är det ntfs på så det är lungt. Men jag har en disk till datorn och på den är det fat32, detta för att underlätta lite när jag leker med linux....

Men menar du att det inte går att få det och funka med en fat partition???

Kolla igenom installationsinställningarna till IIS'en så hittar du att man måste lägga till asp-stöd för att filer med filändelsen .asp skall fungera.
Om du skall kunna ställa in rättigheter, som du behöver för att det skall funka, så skall du ha NTFS på disken.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)