HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg Eftersom IIS 5.1 bara har stöd för max 10 användare (win xp pro) och jag kör vissa lan-tjänster på min webbserver behöver jag nu en webbserver som klarar av mer än 10 användare och har stöd för asp.
Jag har ingen större lust att införskaffa win 2k3 eftersom det dels är dyrt, och jag trivs bra med XP. Sen är ju 2k3 ett serveros och jag använder min dator till mycket mer än just hemsidor.
Apache har jag hört talas om tidigare, likaså ChiliASP! men hur får man det att fungera?
Apache är ju gratis, men går det att hitta någon trial-version eller något liknande på ChiliASP! ?
Om man kollar extensions i iis så ser man att den använder en fil (asp.dll) för att tolka asp-filer, går det inte bara att göra så den gör samma sak med asp-filer i apache?
är tacksam för all hjälp jag kan få.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det är väl ungefär det ChiliASP gör. Trial finns på http://wwws.sun.com/software/download/products/3f4e6fe6.html - jag kan dock inte säga vilken form av begränsningar den har.
HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg Mjo, men tänkte ifall man kunde änvända windows dll-filer så det inte slutar fungera efter ett tag (när trial tar slut)
Får be nån polare med bättre uppkoppling ladda ner filen så får jag kolla den, men det verkar vara det jag söker.. tack för hjälpen
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg ASP-dll:en är såvitt jag minns en ISAPI-modul, d.v.s. kodad mot IIS:s specifika API. Därför går det inte att använda den på Apache, eftersom Apache av förklarliga anledningar inte har samma API som IIS :)
Annars gäller väl allmänt att ASP är dyrt... så du blir väl antagligen tvungen att (a) betala för Chili eller Win2k3, (c) pirata Win2k3 eller Chili, eller (c) koda om för Java, PHP eller något annat där man kan ha en fullgod lösning rullandes gratis. Det finns iofs en ASP-modul till Apache som heter Apache::ASP som är helt gratis, men den snackar bara PerlScript. Vilket betyder att man ändå måste skriva om allt.
HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg win2k3 är egentligen inga problem.
Dock så har jag ingen dator jag kan ställa som server & jag har gärna inte ett server-os på min "arbetsdator".
Sen har jag inte heller någon större lust att lära mig php, även att jag vet att det är ett bra språk att göra hemsidor i.
så du säger
spango skrev:
ASP-dll:en är såvitt jag minns en ISAPI-modul, d.v.s. kodad mot IIS:s specifika API. Därför går det inte att använda den på Apache, eftersom Apache av förklarliga anledningar inte har samma API som IIS :)
Annars gäller väl allmänt att ASP är dyrt... så du blir väl antagligen tvungen att (a) betala för Chili eller Win2k3, (c) pirata Win2k3 eller Chili, eller (c) koda om för Java, PHP eller något annat där man kan ha en fullgod lösning rullandes gratis. Det finns iofs en ASP-modul till Apache som heter Apache::ASP som är helt gratis, men den snackar bara PerlScript. Vilket betyder att man ändå måste skriva om allt.
//..
okej vi har upplevt och lidit över apache::asp som _endast_ stöder perl. finns det verkligen ingen gratis application som fungerar genom IIS
HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg ChiliASP! funkade skitbra tillsammans med Apache.
Vi testade det på en kompis serverdator & vi använde den som webbserver under ett lan och det var inga problem att köra asp på den.
Det var ungefär som med iis, förutom gränsen på max 10 användare :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Re: så du säger
Hulth> Trevligt att höra :)
antebollen> Uhm... använder man IIS följer det ju med en komponent för att köra ASP som kostar gratis (om man betalar tillräckligt for Windows, såklart), varför bry sig om en till gratis ASP-komponent till IIS...?
"server.execute" Funktionen i ASP fungerar inte under chilisoft :) Lade jag märke till när jag testade det! :) Men det kan hända att dem har fixat det! Men jag tror inte det!
MVH
HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg M.Cheraghi > Nej, och det har jag märkt sedan tidigare då mitt gamla webhotell körde ChiliASP!.
Dock kommer vi inte ha någon användning av server.execute på den datorn, eftersom ingen inkludering kommer att utföras (förutom ev connect-grejjer) i filerna.
Men ChiliASP! är klart en rekomendation ifrån min sida numera ifall man vill bli av med spärren på max 10 användare.
Vet som sagt inte vilka begränsningar som finns i trialen bara..
MHZMedlem sedan apr. 200555 inlägg Är det dessa filer för chilliasp som behövs för apache i xp och asp? http://www.softwareoftheday.com/software-1/ChiliASP.htm
Sen undrar jag var haken finns eftersom dom inte är gratis då? Är det 30 dagars ver som gäller eller kan man hitta en ver nånstanns som bara går att köra på utan begränsning?
HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg Vill du använda det i mer än 30 dagar får du öppna plånboken.
Men länken som finns tidigare i tråden fungerade mig för lite mer än ett år sen..