Jag har installerat IIS, men får det inte att fungera. Jag får 404 när jag provar med att öppna 127.0.0.1 / localhost i IE.
Jag misstänker att det är brandväggen som är flaskhalsen, är därför vill jag veta vilka filer det är som skall tillåtas att komma åt nätverket? Den fil jag tillåter är inetinfo.exe. Räcker det?
Om det skulle vara fallet att det inte är brandväggen som krånglar, vad kan det då vara som är fel? Ska man ställa in något, eller ska det funka direkt efter installationen? Det jag har gjort är att lägga en index.htm fil i wwwroot. Bör detta funka? Är en ominstallation ett måste?
Tack SirPeter, det funkade utmärkt, men eftersom jag har alla mina sidor som index.htm så låter jag det vara, och jag anropar direkt till sidan.. Jag ska dock använda din metod nästa gång jag gör en ny sida..
Jag har ännu några frågor, kan man på något sätt få andra användare i nätverket eller på Internet att komma åt min sida?
Jag kommer åt sidan via localhost/farre/index.htm
Ska de andra kunna komma åt via 192.168.15.110\farre\index.htm Kan någon prova och se om det funkar.. :)
Nej nej nej, lägg till index.htm i listan över filer som du kan använda i din IIS istället så slipper du krångla till det med en massa annat. Sätter du den dessutom överst i listan så blir det den som är standard.
Så, nu har jag lagt till det i listan. :) Tack för tipset..
Men kan du kika och se efter om sidan funkar? Jag har gett ut adressen till en del, men de säger att bakgrundsbilden inte fungerar.. Är det sant?
Hur ska jag då gå tillväga för att andra ska kunna komma åt sidan över internet? Är det inte datorns ip som är adressen? Det kan vara för att Internet var nere vid det tillfället. Försök gärna igen ;)
R) Märkte nu att ip:et ändrades av någon anledning.. :OO
Det är numera 192.168.15.167/farre/index.htm
fungerar bakgrundsbilden? Varför ändras mitt ip?
Jag måste medge att jag inte ens tittade på adressen när jag provade förut. :r
Det är en intern adress som du har skrivit, den kan inte hittas från Internet. Du måste ha en publik adress som andra utanför ditt nätverk kan använda.
Ingen fara, jag vet att du är upptagen.. ;)
En publik adress, sa du? Hur ska jag gå tillväga då?
Ditt IP nummer du fått av din internet leverantör =) som används av din router mot internet.. sen i routern så routar du vidare till den maskin i nätverket som servern finns på =)
Ingen fara, jag vet att du är upptagen.. ;)
En publik adress, sa du? Hur ska jag gå tillväga då?
Ditt IP nummer du fått av din internet leverantör =) som används av din router mot internet.. sen i routern så routar du vidare till den maskin i nätverket som servern finns på =)
Aha, men jag har ingen router. ;) Hursomhelst funkar det hemma nu, men i skolan verkar det som att vi har ett "rörligt" ip. Hur ska man göra för att folk som vill komma alltid ska kunna göra det? IP:t ändras ju hela tiden..