TeebZMedlem sedan dec. 20035 inlägg Hallå alla här på forumet!
Jag har ett problem: Jag har en router som delar en ADSL anslutning mellan 3 datorer varje dator har en egen IP (t.ex 192.168.0.104) och sen har jag en fast IP (från Bostream). En av datorerna ska jag använda som server, jag har installerat IIS och det fungerar utmärkt inom nätverket men om man försöker gå in på den fasta IP n (från Bostream) fungerar det inte, alltså är det inte IIS som är felkonfigurerat. Låter detta bekant? Ja det gör de nog, men nu är det så att jag har öppnat port 79 - 81 till serverdatorn och redirectat port 80 utifrån till port 80 på servern och jag har stängt av den inbyggda brandväggen (i routern) (ett såkallat DMZ läge, där jag har valt servern) Och det fungerar fortarande inte, kanske börjar det fungera helt plöstsligt, men tillsvidare så undrar jag om ni har några svar. Kanske är det någpn inställning i IIS iallafall?
MvH Tobbe
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Är det du själv som provat att ansluta till ditt externa ip? Låt någon annan göra det istället. Många "bredbandsdelare" forwardar inte portar som kommer från det interna nätverket, utan endast utifrån. Med andra ord, det kanske fungerar för andra men inte för dig.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Ett enkelt sätt att kontrollera om sidan är nåbar från "Internet" är att använda http://validator.w3.org i rutan adress skriver du in URL'en till din sida ( http://...... )
Om den kan kontakta din server så kontrollerar den din html sida, om den inte kan kontakta din server så talar den om det.
TeebZMedlem sedan dec. 20035 inlägg Jag misstänkte att det kunde vara så att man inte kan komma åt servern med den externa IPn inifrån nätverket, men servern hade fått ett blaster virus och stängde av sig själv hela tiden så jag har inte kunnat prova om det fungerade. Nu har jag dock tagit bort viruset, men servern är på ett annat ställe för tillfället och den är inte på, men så fort jag får tillfälle ska jag prova. Tack så mycket för svaren och jag hoppas ni har rätt :bire
MvH Tobbe
Okej okej jag hade samma problem som dej med en Dlink 604+!
jag hade användt virtual Server! och confat den precis som den skulle, men endå fungerade den inte, jag hade äver DMZ enabled, så just server datorn skulle ha fast anslutning till internet utan några brandvägger!
sen tog jag bort, eller disablade DMZ, och hade min vanliga cirtual server i routern som pekade på min LAN IP med PORT 80! och då fungerade det kanoners! (y)
så mitt tips är att stänga av DMZ och köra Virtual server i din router så bör det fungera!
TeebZMedlem sedan dec. 20035 inlägg OK, ska prova det, men vad är Virtual Server och confat för något? Jag har en Dlink router, men jag vet inte vad det är för modell. Men innan jag börjar fixa mer med routern ska jag kolla om det fungerar som det är nu. Tack för tipset!
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om det är så att du vill kunna surfa till din sida/dina sidor på servern genom att skriva domännamn sedan så kan du antingen starta igång dns'en på servern eller mixtra lite i host-filen i din dator.
TeebZMedlem sedan dec. 20035 inlägg Nej, jag kunde inte validera sidan på W3C's hemsida: ficka bara timeout och jag provade att ändra filtren i routern utan resultat. Jag provade med och utan DMZ, men det fungerade inte. Nu undrar jag vad Virtual Server är för något? Mitt sista hopp!! Vad är Virtual Server? Annars blir de till och köpa ny router :(
TeebZMedlem sedan dec. 20035 inlägg Ja, jag fick det att fungera!!! Äntligen! Felet var att jag hade öppnat OCH redirectat portarna. Jag kollade vad Virtual Server var för något på D-Link's hemsida, sedan kollade jag på min router och den har en liknande sak där jag bara bockade för "http server" utan att gör någonting annat, och då fungerade det. Tacj så mycket för hjälpen och jag hade inte vetat om den hade fungerat nu om ni inte hade berrättat att man inte kunde komma åt den från nätverket(med fasta ip'n). Tack så väldigt mycket!!
MvH Tobbe :bire :birp