webForumDet fria alternativet

IIS har dött

Webbservrarur Webbserver

2 svar · 202 visningar · startad av Dino

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg
Frågan#1

Skulle öppna ett projekt i VS.NET och fick felmeddelandet "Cannot open... because the Web server on this computer is not running.". Ok, det var ju konstigt. Testar då att öppna IISen via Administrationsverktyg, men det händer inget. Så jag går in i C:\WINDOWS\SYSTEM32\INETSRV och försöker den vägen, men fortfarande ingen respons. Startar om datorn och hoppas det skall lösa sig då, men då kommer ett "Spara som" fönster upp med Administrationsverktyg mappen och filtypen .msc valda. Någon sekund senare, med "Spara som" fönstret fortfarande öppet, kommer en progress ruta upp med titeln "Avsluta program - MMC.EXE". Om man kollar i Aktivitetshanteraren så har MMC.EXE mycket riktigt gått i gång. Så jag undrar vad kan ha hänt, det program jag senast installerade var Norton Internet Sercuity. Finns det något där som kan ha ställt till det?

SirPeters avatarSirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

NIS har ofta en förmåga att ställa till det för diverse andra saker ja. Testa att avinstallera det och se om det funkar. Du kanske blir tvungen att installera om IIS:en med efter att du har fått bort NIS.

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Jo, det var mycket riktigt NIS som var orsaken. En ominstallering och det funkade igen. :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)