webForumDet fria alternativet

Vilken webbserver?

3 svar · 270 visningar · startad av bennytall

bennytallMedlem sedan okt. 200282 inlägg

Har ni något bra tips på vad man ska välja att köra för webbserver (och db) om man skall bygga en någorlunda stor webb-applikation?

Den kommer inte att ha så krävande prylar för bild, film och ljud.
Men en snabb db och interaktion mellan servern och db:n krävs ju (som vanligt).

Några bra tips?

SQL Server & IIS?
Roxen & MySQL
Oracle IIS & db?

Fördelar & nackdelar?

Tack på förhand...

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
  1. Är det du som skall utveckla applikationen? Vad kan du / dina utvecklare för tekniker / språk?
  2. Hur stor bugdet har du?
  3. Vad har du för förutsättningar idagsläget? Har du någon server eller kanske kontakter hos någon som kan ordna det?
  4. Exakt vad är det för typ av applikation?

Sen det där med hastighet mellan db och server, det är ju något som är varierande beroende på hur du väljer att göra arkitekturen. Du kan ju ha databasen på samma server som webben. Annars är det ju nätverket det beror på.

bennytallMedlem sedan okt. 200282 inlägg

Jag vet inte så mycket ännu men:

1.
Jag och någon till.
Vi kan i stora drag asp, pl/sql, sql (oracle, sql server, access m fl)
Och givetvis dhtml.
Men det finns utrymme för att utveckla och lära sig i andra och nyare (och bättre?) tekniker.

2.
Inte liten, inte stor. Vet ej exakt hur stor ännu.

3.
Bra hårdvara finns. Bra kommunikation finns.
Inte så mycket mjukvara.

4.
Applikationen är "administrativ" och kommer inte att vara någon "flashig" publik sajt för alla surfsugna...
Även div kopplingar till andra system (affärssystem m fl)

Inte mycket till svar men det är det jag vet idag...
:o)

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Applikationen är "administrativ" och kommer inte att vara någon "flashig" publik sajt för alla surfsugna...
Även div kopplingar till andra system (affärssystem m fl)

Nu är jag ingen direkt expert på kopplingar mellan affärssystem, men hur gestaltar sig dessa 'kopplingar'? Som kod i ert system eller bara data som skyfflas mellan systemen? Kan vara värt att fundera på det först, men det antar jag att ni gjort redan?

Jag vet inte riktigt om jag vågar svara på exakt vilken konfiguration ni skall ha (om vi nu skall blanda in andra OS/mjukvaror i bilden) då jag inte har erfarenhet av varken Oracle, Roxen eller t.ex. PHP-programmering. Däremot kan jag svara på att en IIS med SQL-server klarar av att möta de prestandamässiga krav ni verkar ha iallafall, det är det ju ingen tvekan om.

Frågan är egentligen varför ni vill välja något som t.ex. Roxen istället för IIS:en. Kanske något jag missat. ;)

Kommer ni att administrera servern själva eller kommer ni lägg driften på någon annan, t.ex. ett webbhotell? Ur både programmerings- och driftsmässig synvinkel kan detta vara viktigt.

Genererad på 517 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb