webForumDet fria alternativet

"Could not open HTTP port 80"

3 svar · 597 visningar · startad av Dryden

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Har lite problem med min webbserver Xitami (ver. 2.4d9). Jag har för mig att det hela började i och med byte av kabelmodem (ComHem) och då även IP-adress. Varje gång jag försöker dra igång servern så...

Xitamis felmeddelande skrev:

Could not open HTTP port 80 - Port is already use by another server (WSAEADDRNOTAVAIL)

...varpå Xitami förblir inaktiverad.
Jag har kollat brandväggen och det finns ingen applikation med det namnet och inte heller ligger det något liknande under Processer i Aktivitetshanteraren i Windows 2000 Pro.

Någon?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

"WSAEADDRNOTAVAIL" är ingen applikation, det är ett felmeddelande som egentligen lika gärna kan betyda att man försöker lyssna på fel IP som att porten redan är upptagen.

Kolla om port 80/http är upptagen med "netstat -a". Kolla sen i Xitamis konfiguration så att den verkligen försöker binda sig till en existerande IP/device, dynamisk eller statisk. (Jag vet inte hur det ser ut Xitami, men risken är väl uppenbar att den ligger kvar på din gamla IP.)

niko skrev:

..., men risken är väl uppenbar att den ligger kvar på din gamla IP.)

Troligtvis, då jag gått i tron om att den skulle uppdatera IP-adressen automagiskt.

Kollar när jag kommer hem. Återkommer.

Se där ja. Hittade IP-adressen i en av konfig-filerna och problemet är därmed löst! Tackar! :bire

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)