Har precis satt upp en FreeBSD-burk och har den som router och webbserver. Nu vill jag sätta upp webbkonton för de användare som finns i systemet. Hur lägger jag till det i apache?
Fanns tydligen stöd för public_html som webbmapp men jag får inte det att funka. Får bara att jag inte har behörighet att besöka sidan. chmodar jag användarens mapp till 755 så funkar det men då kan ju andra användare se vad andra användare har i sina mappar via ftp vilket jag inte vill. :l
Den användare som Apache körs som måste ju ha rättigheter att läsa mappen, så att helt spärra möjligheten för användarna att komma åt varandras filer kan bli omständigt. Du kan sätta gruppen på public_html till den grupp som Apache körs som och sätta läsrättigheter för den gruppen, men inte till övriga. Kan dock bli aningen bökigt att administrera för dina användare.
Du kan testa att sätta rättigheterna på public_html till 711. Dessa rättigheter på en katalog gör att man kommer åt filer och underkataloger i den (om man vet fil- / katalognamnet), men att det inte går att lista innehållet i mappen. Osäker på hur det fungerar ihop med ftp dock.
Tack det verkar iaf mycket bättre.
Undra om det inte är så webbhotell också kör? Loggade in med WinSCP hos aleborg och då kan man se alla konton och även gå in i dem men ser inga filer då. :)
134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de