webForumDet fria alternativet

server!!

14 svar · 500 visningar · startad av silentworld

silentworldMedlem sedan nov. 200364 inlägg

jag behöver en server program där man kan köra både asp o php!! nån som wev nåt??
//webmaster på https://www.silentworld.tk

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

IIS

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Flyttas från ASP, VBScript.

silentworldMedlem sedan nov. 200364 inlägg

det går väl inte, när man win 98!!?? eller?

bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Nope.. du måste ha Win XP Pro..

bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Annars kan du ha två webservrar.. PWS för Asp och Apache för php..
Du kan ju ändå inte koda i php och asp på samma sida..

ixCMedlem sedan nov. 20035 inlägg

Gör så här.., ladda hem abyss, senaste server : http://www.aprelium.com/ - Efter att du installerat allt behöver du ytterligare tillägg (active html) , läs hjälp filen till abyss, om hur du lägger till asp (ISS) , gjorde det här för några minuter sedan och det fungerar alldelles utmärkt.

du kan även lägga till php...

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

det går väl inte, när man win 98!!?? eller?

Det går, dra hem NT Option Pack.
Att sen Win 98 är värdelöst att köra en webbserver på är en helt annan sak...

bymarie skrev:

Nope.. du måste ha Win XP Pro..

Eller NT 4 Server. Eller Windows 2000 professional, Server eller Advanced Server. Eller Windows Server 2003.

Windows 95/98/ME är inga Server-OS, så att använda de till att agera webserver är inte så lyckat. Men som utvecklingsmaskin, visst.

(Men nej, OlleBoop, Option Pack för NT4 ger dig inte IIS på Win98. Den MS-webserverprogramvara du kan köra på Windows 98 är den version av PWS som ligger på Windows 98-skivan. Om det inte är jag som tappat minnet helt? :q)

Men visst ska PHP gå att köra på PWS? Det har jag gjort, vill jag minnas.

mvh

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

@nders skrev:

Om det inte är jag som tappat minnet helt?

Tror det, faktiskt. Har för mig att NT 4 option pack tom går in på en 95:a. Sen ska man nog inte hänga upp sig på ord som "IIS" eller "PWS". Startar man "IIS":en på NT4 wks så står det (iaf ibland): Starting Peer Web Server .., har jag för mig.

Häftigt!

Det låter galet det du säger, men som det gamla ordspråket lyder, "När niko talar lyssnar man. När han skriver läser man. När man tvekar straffas man." ;)

Mvh

Ja, jag är på dig som en hök, ska du veta. Här kan du förresten själv se att skillnaden IIS/PWS bara är en myt, en dimridå. Till och med ordet Personal är en efterhandskonstruktion ..

Menar du att det idag inte är någon skillnad på Internet Information Services på en NT4 Server jämfört med den Personal Web Server jag körde på min NT4 workstation?

Curious, very curious. :)

Nej, jag menade nog bara att min inte ska hänga upp sig på orden "IIS" eller "PWS". Det är nog ingen större skillnad (kod- eller binärmässigt) på det som (ibland) kallas "IIS" i NT4 wks/W2k pro och det som kallas "PWS" i 9x. Exakt vad det är för skillnad mellan IIS i pro/wks och server har jag ingen aning om. Kanske är det massiva skillnader? Kanske det bara handlar om registerskillnader, inkompilerade begränsningar, vilka komponenter som installeras? Vet inte ..

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

För att återgå till topic.. ;)

Jo, man kan köra både ASP och PHP på en Win98-maskin som kör PWS.
Snabbguide i installation av PHP

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)