När jag kör min apache-server så funkar det bra för mig att jobba...men numera kan inga andra gå in på servern längre, varken genom mitt dns eller ip. De flesta får meddelandet "Kan inte ansluta till servern" eller dylikt.
Som sagt, på min egen dator fungerar den, och genom nätverk också tror jag. Någon som vet vad som kan ha blivit fel när ingen längre kan komma åt server "utifrån". Så vitt jag vet har jag ingen firewall eller dylikt som blockerar. :q
Det robban menar är att din ISP (Internet leverantör) kanske har beslutat sig för att deras kunder inte ska få köra egna webbservrar, så därför har du spärrat den porten. Prova att köra servern på en annan port för att se om det är det som är problemet.
Japp! DNS och IPet stämmer bra! Och DNS funkar till allt annat, dock inte apache webbservern. Men jag själv kan komma åt apache servern via DNS så DNS verkar inget fel på :/
Om du själv kommer åt den via DNS, och du inte har en egen brandvägg som spärrar port 80, så är väl nästa steg att höra med Telia om de spärrar port 80. Eller testa att köra Apache på en annan port, som sagt. Det gör du med direktivet Listen i din httpd.conf
Okej jag ska testa det. För alla som jag känner med Telia från samma ort har sin apache fungerande. Och de har samma port/listen inställningar som jag kan se iaf.
Som sagt, det funkar för mig själv, men inte utifrån. Det går inte heller att surfa till IP adressen.
Jag ska även tillägga att det fungerade förut men slutade fungera för ett tag sedan. Kanske ska nämna att jag köpte en ny dator i nätverket också...
mm alltså så här är det:
Jag har ett nätverk med två datorer. Förr körde jag apache på denna server och den andra datorn använde apache från denna. Jag har ingen router, bara en vanlig switch. Och förrut fungerade fint. Men jag köpte som sagt en ny dator och "bytte ut" den gamla. Nu kan man komma åt webbservern i nätverket men inte längre utifrån.
Jag har dubbla nätverkskort i denna dator...
Ett till modemet och den andra till switchen, den andra datorn ansluter till switchen. Men jag vill bara påpeka att det har fungerat utan problem tiudigare och då hade jag kopplat på samma sätt :S
Kan det inte vara så att den nya datorn i nätverket har tagit det IPnr som din server hade innan. --> servern har fått ett nytt ip --> du måste se till så att port 80 anslutningar skickas till rätt dator. :q