webForumDet fria alternativet

losenordskydda mappar

Webbservrar

7 svar · 257 visningar · startad av Gimbo

Medlem sedan dec. 20001 626 inlägg
Frågan#1

hejsan,

undrar om det är möjligt att lösenordsskydda mappar i www-rooten, dvs om ngn knappar in http://217.x.x.x.x/mappNamn/index.asp så skall IIS fråga efter användarnamn och lösenord, vet att d ska gå genom att högerklicka på mappen o sedan sätta säkerhet, men det finns så många typer av användare där, vilka ska man sätta vad på??

och hur bestämmer man vad användarnamnet och lösenordet skall vara???

samt är det möjligt att via en annan dator, via ws_ftp kunna k omma åt en mapp i min dator??

blev lite många frågor där men hoppas ni kan svara

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Det andra är möjligt om datorn ifråga har en FTP-server. Kan starkt rekommendera Bulletproof FTP Server (som har bytt namn från Gene6 FTP Server). Har fungerat helt problemfritt för mig plus att den inte kostar så smärtsamt mycket.

räcker det inte med att den andra dtorn har ws_ftp?? för att logga in till mappen som jag ger denne behörighet till??

och hur är det med de andra frågetecknena?

Tyvärr inte om du inte använder WS_FTP Server. WS_FTP är normalt bara en klient och klient till klient går tyvärr inte. Måste vara klient till server.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Angående åtkomst till mappar/filer så bestämmer du det via användar/gruppnivå. Bara att sätta rätt rättigheter med andra ord.

nexus> men min dator är ju en server (IIS) ??

SirPeter> när jag högerklickar o väljer egenskaper o sen säkerhet, så finns dessa användare:
Administartör(HEM/Administratör)
Administartörer(HEM/Administratörer)
Användare(HEM/Användare)
Hem Administartör(HEM/Hem Administratör)
Hem Redigerare(HEM/Hem Redigerare)
Hem Webbanvändare(HEM/Hem Webbanvändare)
Skapare Ägare
SYSTEM

alla dessa har jag i listan Grupp eller användarnamn, så fattar inte i vilken av de jag ska sätta vilken behörighet, vilken står för vad??

Ja. En webbserver. För att köra genom FTP behövs en FTP-server. Fast om jag inte missminner mig totalt så har IIS en FTP-tjänst också som man kan installera som kan använda samma användare som det SirPeter beskriver.

ok tackar, va inne o kollade på microsofts websida, d verkar som att IIS har en komponent som man kna lägg atill via kontrollpanelen -->läggtill/tabort ska ta o kolla på det imorgon, ska ta o sova lite nu

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)