Hej!
Jag vill köra en egen webserver. Jag har en fast IP-adress och ett .se domännamn.
Vill kunna köra ASP på servern.
Någon som kan hjäpa mig med hur jag går tillväga, vad behöver jag osv, eller kan tipsa om länkar där jag kan läsa om det. Helst på svenska.
Hur funkar det här med DNS osv....
Mycket tacksam för så mycket hjälp och info som möjligt.
/Stemasat
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Ett Windows server OP där IIS är installerat. När iis är installerat behöver du bara lägga till dina sidor sen har du en webbserver med asp! :)
Förslagvis kan du använda win2k server eller win2k3 server.
Ska du bara ha till privat bruk går det bra med xp pro och win2k pro men IIS är begränsad till 10 anslutna användare samtidigt där.
Tänk på att det inte är alla isp:er som tillåter sina användare att sätta upp egen server.
Tack för svar och för välkomsthälsningen!
Har tillång till win2k server. Kan jag köra flera hemsidor med olika domäner på samma maskin med samma fasta IP-nummer? Hur gör jag då?
Det här med proxyserver och DNS-server, är det något som jag behöver tänka på?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Stemasat skrev:
Har tillång till win2k server. Kan jag köra flera hemsidor med olika domäner på samma maskin med samma fasta IP-nummer? Hur gör jag då?
Jadå, det är inga problem. Använd host headers.
För mer info, sök lite här och även på andra ställen. ;)
Jag vill också passa på att hälsa dig välkommen, trots att det redan är gjort. ;)
Mvh
Ok, det verkar kunna vara ganska smidigt.
I utbildningssyfte funderar jag på att köra en egen DNS-server också, vad behöver det vara för maskin vad det gäller hårdvara och mjukvara?