håller på och testar lite quota på win2000server men stötte på ett problem.
låt säga att jag har ftp-konto och en användare, denna användare quotar jag till 20 mb, så långt inge problem.
men, om denne användare sen har en webbsida och en administrationsmodul i t.ex asp där han kan skicka upp bilder m.m. till sin mapp, då är det ju inte längre denne användare som fyller disken med mb utan iiusr-kontot, vilket betyder att användarens ftpmapp kan bli hur stor som helst!
hur bör man justera detta?
det är ju inte läge att quota iiusr-kontot, då detta konto används till alla siter som finns på servern.
känner att jag kan lite för lite om detta område.
nån som vet om det finns nån guide på nätet eller så på hur man konfiggar web- och ftpkonton samt quoting?
Var lösningen att du satte användaren som ägare av sin "webbmapp"?
Nja, jag hann faktiskt inte kolla nå mer på problemet, så jag har inte löst det än.
Det jag vill ha tips på är alltså hur man gör när man har en administrationssida i asp, databas med användare, användaren loggar in. När han väl är inloggad ska han inte kunna skicka upp mer mb än vad kvoten är på för ägaren av siten, hajjar ni vad jag försöker göra?
Det slog mig just, kan man med asp kolla kvoten för en användare på servern? I så fall kan man ju använda fso sen och kolla hur mycket webbmappen innehåller/får innehålla.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2