webForumDet fria alternativet

Föra över loggar

Webbservrar

5 svar · 252 visningar · startad av Pudolf

Medlem sedan juli 2000221 inlägg
Frågan#1

Jag försöker föra över gamla httpd-loggar och mail-loggar från min Apache2-server som jag har på en RH8 Linux. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra det så jag testade göra som när jag laddar över filer annars, jag la en maillog (~60mb) i min httpd-mapp på servern och försökte sedan tanka över den via FTP till min andra dator med Windows XP. Den når ungefär 40% efter 10 sek kanske men sen kommer texten:

426 Failure writing network stream

Nån som vet hur man fixar detta? Vad finns förresten i mail-loggarna? httpd- och mailloggarna tar nämligen upp väldigt mycket plats på servern, så jag skulle behöva flytta över allt sånt till min andra dator.

Tack på förhand!

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Loggarna innehåller extremt mycket data som förekommer igen och igen och igen och igen och igen. Detta innebär att zip, gz eller ännu bättre bzip2 kommer att reducera loggen till en procent av den ursprungliga storleken. Sedan kommer du inte att ha några som helst problem att föra över den...

Jag försöka gzip på en logg.

gzip -9 maillog.4
(testade med -1 och -c också)

Men det tog stopp vid 1008 K då det stod Error Input/Output, när jag försökte med -c blev det inte bättre, fullt med mystiska tecken tog över och det såg inte bra ut :)

Kan man radera mailloggarna utan att det påverkar något?

Tror ni det är lugnt om jag raderar dom? Eller kan det uppkomma fel och dylikt då?

Det enda som mailloggarna består av är

Aug 12 21:33:48 localhost sm-msp-queue[1452]: h7BK2XqU014700: to=postmaster, delay=23:27:53, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=1847781, relay=localhost.localdomain., dsn=4.0.0, stat=Deferred: Connection refused by localhost.localdomain. 

Aug 12 21:33:50 localhost sm-msp-queue[1452]: h7BK2XqV014700: to=postmaster, delay=23:27:55, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=1847781, relay=localhost.localdomain., dsn=4.0.0, stat=Deferred: Connection refused by localhost.localdomain.

Ungefär så står står det varje rad, varje sekund nästan.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Pudolf skrev:

Jag försöka gzip på en logg.

gzip -9 maillog.4
(testade med -1 och -c också)

Men det tog stopp vid 1008 K då det stod Error Input/Output, när jag försökte med -c blev det inte bättre, fullt med mystiska tecken tog över och det såg inte bra ut :)

Kan man radera mailloggarna utan att det påverkar något?

Prova med bara "gzip maillog.4", tänk dock på att den okomprimerade ligger kvar och tar utrymme tills komprimeringen är klar, först då tas den bort.

Att -c gav konstiga tecken är inte konstigt, -c betyder att den komprimerade informationen skall skickas ut på stdout (skrivs ut på bildskärmen i ditt fall) :)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Pudolf skrev:

Tror ni det är lugnt om jag raderar dom? Eller kan det uppkomma fel och dylikt då?

Skall inte var något problem, men det kommer antagligen inte att skrivas något mer till loggen förän du startat om programmet som loggen tillhör.

Är det loggarna i /var/log och/eller /var/adm så är det syslog du skall starta om, prova med kommandot: "/etc/init.d/syslog restart"

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)