Hade problem med att få igång ASP:en i IIS6 men nu tycks det fungera efter jag läste runt här lite. Men nu har jag två problem:
Jag har delat ut en mapp som jag alltid har gjort med alla andra IIS... när jag är på servern och kör localhost/voigtan då vill den att jag ska slå in användarnamn och password för att kunna se ASP sidan... hur gör man för att inte göra detta.
Nu sitter jag på min dator och om jag prova ta http://servern/voigtan så får jag bara att jag kan reggar .nu addresser... och så är det på varje intranät dator... hur får jag tillbaka min intranät sida?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Rättigheter
Hur har du egentligen gjort när du, som du skriver, "delar ut en mapp"? För att få det som du skriver i resten av texten så är det bara att skapa en mapp i wwwrooten så är det klart.
Men jag vill inte ha det i wwwroot den hdd ska jag har annat på än mina sidor... om man markera en mapp i windows kan man ta webshare.. på servern kan jag surfa på voigtan mappen... men som sagt måste logga in mig och sen fungera det inte intranät...
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ställ om så att wwwroot är på rätt ställe då istället så blir det som du vill ha det.
Visst det fungera. men då krockar det som jag har alltid kört med.
och problemt kommer ju ändå eftersom jag inte kan kolla på sidorna från en annan burk inom nätverket.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du ställer om rätt så funkar det lika bra internt som externt.
Nej... IIS6 har inte fungerat internt (externt har vi inte börjat med ännu) ...
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
SirPeter skrev:
Om du ställer om rätt så funkar det lika bra internt som externt.
Med andra ord: Ställ in det korrekt så funkar det som det skall göra.
Jag har ju gjort som jag alltid har gjort... det konstiga är ju att den fungera på servern men inte längre än så..
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Det låter kanske elakt att säga det men: Då har du alltid gjort på fel sätt. ;)
Gör på rätt sätt och fortsätt gör rätt så funkar det mesta betydligt bättre. :)
Det är inte mycket vi kan ha gjort fel... med tanken av att vi inte har gjort något mer än att ha installerat IIS på burken...
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om ni inte har gjort något annat än installerat IIS så funkar det om du skapar en mapp i mappen wwwroot. Då får den mappen adressen servernamn/mappnamn
Det fungera i wwwroot men i IIS5 så kan man ta en mapp på x:\MAPP och ta netshare och då tar man DINIP/MAPP och fungera... nu har jag fått ändra om wwwrooten så den pekar på x:\mapp istället vilket jag inte gillar men var tvungen... och ÄNDÅ har interna webbsidan ALDRIG fungerat... även innan jag började flytta runt och sånt.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om wwwroot pekar på x:\mapp och det finns en fil i den mappen som heter default.asp (eller om du har lagt till nåt annat) och du har ställt in korrekta rättigheter på mappen x:\mapp så funkar det. Dessutom om du har ställt in korrekt så räcker det om du skapar en mapp i x:\mapp så kommer du åt den med, dvs om du har en mapp som heter x:\mapp\undermapp alltså.
Nu har jag börjat få lite rätsida på skitet... dock får jag redigera hosts i winnt mappen på varje dator... men sidan visas inte för de personer som är inte på intranätet... : http://217.10.104.141/voigtan/
:( har öppnat port:ar och allt...