webForumDet fria alternativet

ISAPI ovh virtuella kataloger

2 svar · 208 visningar · startad av renholm

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Bygger på ett system för websiter där det finns en viss hierarki så som t.ex root/spel/nyheter. Sidorna hämtas från en databas så jag skulle vilja göra som så att automatiskt vid sidförfrågningar kommer iis på något sätt kolla i databasen om det finns någon sådan sida och därefter visa min default.aspx sida med parametern pageid satt till de id som motsvarar sidan. :)

Så är detta möjligt med ISAPI eller är det någon som har en annan lösning. Har för mig att isapi plugins måste bindas mot en fil för att funka vilket inte går i detta fall då allt ska vara virtuellt så att säga. Några förslag?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Ja, jo .. Det ska väl gå bra. ISAPI-filter är ju just till för såna saker som att parsa/modifiera requests innan de når fram till script-tolkar osv ..

Det enda som känns lite annorlunda är väl det här med databasaccessen. ISAPI-filter brukar nog normalt vara lite mer "lågnivå" och snabba (som att ändra i URL:er och att logga).

Här är lite exempel på typiska ISAPI-grejer: http://www.genusa.com/isapi/isapisrc.html. Fast jag har en känsla av att du kanske vill koda det mot .NET-frameworken?

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Ja, det vore smidigt om man kunde göra det direkt mot .NET Framework men det är ingen nödvändighet. Ska kolla sidan du angav.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)