webForumDet fria alternativet

Koppla domän till mapp?

12 svar · 488 visningar · startad av bigsky

bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg

Sökte men det blev så spridda skurar så jag frågar iaf. Hur kopplar man ett domännamn till en viss mapp på sin server? Man behöver säkert en DNS-server, tips på en bra sådan?

PS. "Proffsen" brukar ju säga att om man ställer dumma frågor om servrar så ska man ingen ha. Men man måste ju få lära sig... D.S.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Du behöver ingen DNS-server, utan du definerar upp en "virtuell" server i din webserver som svarar på det nya domännamnet.

Du får gärna beskriva hur.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Under fliken Home Directory ställer du in var din site ligger.

Ursäkta, steg för steg instruktioner menar jag. Finns det någon bra sida där man kan läsa sig till allt det här?

Högerklicka på siten det gäller välj Properties klicka på Fliken Home Directory ställ in rätt mapp.
Du ser hur enkelt det är när du gör det.

Kör ju med svenskt, så det står ju under Egenskaper/Katalog:

Vid anslutning till den här resursen bör innehållet hämtas från:

- Den avsedda katalogen
- En resurs på en annan dator
- En omdirigering till en url

Där har jag ju sedan tidigare valt alt. "Den avsedda katalogen". Men om jag har en adress genom Network Solutions, måste jag ju ange DNS:erna till den dator som sidan ligger på. Har bla. en sida hos Ballou och därför ska det ju vara NS1.BALLOU.SE och NS2.BALLOU.SE för just den sidan. Vad ska man skriva om man har sidan på sin egen dator? Och hur vet IIS att det är just mappen "sidan" som ska öppnas när någon skriver in https://www.sidan.com i webbläsaren?

Om du har sidan på en egen dator så får du börja med att peka domänen till ditt ip-nummer där du har reggat den.
För att IIS'en skall veta vilken site som skall öppnas så skriver du in adressen/erna i host header. Det hittar du genom att klicka på knappen Advanced under fliken Web site.

Jaha, provade att lägga till en adress där. IP = Alla otilldelade, Port = 80 och Rubrik för värd = www.minsida.com. Men det gör väl ingen nytta.

Också, kan man uppdatera IIS från 5.1 till nya 6.0? Eller måste man köpa hela Win 2003 Server då?

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

Hittade ett program som skapoar subdomäner i iis & pws http://www.pscode.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=21665&lngWId=1

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

PS. "Proffsen" brukar ju säga att om man ställer dumma frågor om servrar så ska man ingen ha. Men man måste ju få lära sig... D.S.

Jasså? Jag har bestämt för mig att 'proffsen' bara säger så till folk som har installerat en piratkopia av Windows 2000 Advanced Datacenter Server på sin hemmasnickrade pentium och särskriver, felstavar och korspostar. ;)

Syftar du på någon särskild person, eller bara generellt att det gäller oss alla här på webForum?
Btw medialabs, ska man verkligen behöva ett program för att koppla ett domännamn till en mapp på servern..?

Jaja, nu är det fixat. Under mappen "Webbplatser" i IIS ligger ju standardwebbplatsen. Den är pekad till arbetskatalogen wwwroot och har en host header för min huvudomän. Men hur skapar man en till webbplats under "Webbplatser" om man som jag har flera olika domäner med olika innehåll i olika mappar? Jag kan ju inte lägga till ytterliggare en host header för en annan domän under standard webbplatsen, för då kommer man ju till wwwroot då också. Och den andra domänens innehåll ligger ju i en undermapp till wwwroot. I need some help...

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)