MimoMedlem sedan juni 20035 inlägg
Hej!
Fick ett tips om detta forum och testar om någon kanske kan hjälpa mig. Vet inte om jag hamnat under rätt rubrik, för jag blir inte ens klok på vad som är fel?!
Sedan en tid tillbaka har jag problem med min ISP, Ya.com, den näst största i Spanien.
Om någon vill spara bilder från min hemsida, så kan man bara spara i formatet Windows Bitmap och som ett namnlöst dokument. (när man högerklickar och väljer spara bild som) Egenskaperna för filerna är dock rätta.
Jag har skrivit i deras supportforum, men får bara beskedet att felet ligger hos mig.
Det har inget att göra med temporary files i Internet Explorer, min cache är rensad många gånger om. Jag har heller inga okända eller skadade filer i min mapp med nedladdade program. Dessutom drabbas andra av samma sak.
Jag hänvisade till två identiskt lika exempelsidor i det spanska forumet.
Till denna:
http://personales.ya.com/andersson/prueba.html
Det är här som man inte kan spara filerna i sitt riktiga format,
och till denna:
http://www2.hemsida.net/tjejsajter/prueba1.html
där det fungerar som det ska.
Kruxet är jag kan spara alla andra bildfiler i sitt rätta format på nätet, enda undantaget är bilder som ligger på servern hos http://www.ya.com/
Det är inte bara mina filer utan alla bildfiler rakt över på servern; på deras egen hemsida, andras, tom reklam som ISP:n har i spanska nättidningar mm.
Är det någon som kan ge mig en ledtråd varför det blir så här innan jag blir alldeles gråhårig? Min ISP använder sig av Unix.
Mvh
/Mimo
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Välkommen till wF! :)
Jag kan inte svara på varför det blir som det blir, men jag har enstaka gånger upplevt liknande fenomen, som jag dock inte lagt så mycket vikt vid, tyvärr.
Däremot har du ju 'felsökt' ganska bra och faktiskt kommit fram till vems fel det är, och det är ju ya.com's fel, baserat på det du förklarar.
De måste kunna svara på det där, och det skulle inte förvåna mig ifall det har med språkinställningar eller nåt sånt mysko att göra.
JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg
När det har blivit så hos mig är det nånting som blir fullt, riktigt vad har jag inte kommit fram till, men det är när jag har många läsare uppe och det tar en stund innan jag försöker höger klicka och välja spara som.
Jag tror inte det är på serverns sida, men det kan du enkelt testa genom att direkt skriva in sökväg till en bild, och sen välja spara som där.
Servern kan ju inte sitta å konvertera alla bilder från jpg till bmp. Aldrig hört talas om nåt sånt.
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Jymdis skrev:
Servern kan ju inte sitta å konvertera alla bilder från jpg till bmp. Aldrig hört talas om nåt sånt.
Konverterar gör den nog inte, det skulle ju vara enormt. ;)
Däremot kanske inte content-types eller liknande dravvel stämmer överrens.
Jymdis skrev:
Jag tror inte det är på serverns sida, men det kan du enkelt testa genom att direkt skriva in sökväg till en bild, och sen välja spara som där.
Det fungerar inte, den gör på samma sätt ändå.
MimoMedlem sedan juni 20035 inlägg
Tack för era svar!
Skall skriva en gång till i det spanska forumet och propsa på ett svar. Om jag mot förmodan får ett vettigt svar så postar jag det här.
Det är bra för mig att veta att det inte bara är hos mig som felet uppstår. I vanliga fall brukar det ju räcka med att tömma temp-filerna i webbläsaren, men här är det något annat som spökar eftersom det bara är bilder hos min isp som beter sig skumt.
Jag får väl vara glad så länge servern tillåter remote linking, för då fungerar i alla fall animerade giffar som de ska på andras sidor ;)
Mvh
/Mimo
Ps) Kom på att jag har glömt att testa med Mac...
På Macen i vårt nätverk är det inga problem att spara i rätt format!? (IE 5.1) Däremot funkar det fortfarande inte på min eller makens dator (win98 SE, IE 6.0)