Hej!
Min fråga är helt enkelt: Går det att köra CGI program på en Windows 2000 server?
Jag hade gärna velat använda ett program som enligt hjälpfilen måste ligga på en Windows 2000 server och samtidigt kunna använda CGI lite här och där på sidorna.
4 svar · 200 visningar · startad av kbking
Hej!
Min fråga är helt enkelt: Går det att köra CGI program på en Windows 2000 server?
Jag hade gärna velat använda ett program som enligt hjälpfilen måste ligga på en Windows 2000 server och samtidigt kunna använda CGI lite här och där på sidorna.
Installerar du Activeperl (http://www.activestate.com/Products/ActivePerl/) på servern kan du köra CGI-script. Det blir dock ingen _äkta_ CGI, så ibland får man ändra lite i scripten för att det ska fungera.
Vad är det då för ändringar det är fråga om?
Jag vet inte vilka ändringar det blir eftersom jag inte kan cgi men jag kan tänka mig det blir detsamma som att köra asp på en apache server, dvs. alla script funkar inte riktigt. :)
Tänk på att CGI är inget program eller programspråk utan det sättet/protokoller som används för att köra ett program på server från webläsaren och visa resultatet i webläsaren.
"CGI" program kan vara skrivna i vilket språk som helst så länge språket kan läsa från stdin och skriva till stdout (perl, C, C++, C#, PHP, "ASP" ....)
Så det programmet du vill köra, i vilket språk är det skrivet i (det är en förutsättning för att kunna hjälpa dig)?
Och ja du kan köra "CGI" program och ASP på samma server.