webForumDet fria alternativet

ASP utan webbserver

11 svar · 436 visningar · startad av mozilla

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Som rubriken lyder, kan man köra asp sidor utan en webbserver? Utan istället något program eller liknande, man startar programmet och väljer vilka sidor den ska exekvera och får se rätt resultat? Jag ska nämligen på semester och får låna en bärbardator med winXP home och vill/orkar inte installera en webbserver på den, utan tänkte istället om det finns något enkelt lite program som man lätt kan ta bort när jag kommer tillbaka?

Jag läste något om ActiveHTML i en annan tråd men kan inte riktigt greppa hur det fungerar?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

ActiveHTML körs som ett CGI-program, så det borde gå att köra från kommandoraden, dock kan det bli lite bökigt med saknade miljövariabler och sådant gissar jag. Är du god vän med kommandotolken?

Okej, vad menar du med?

Är du god vän med kommandotolken?

Vad kan jag få förväntas göra?

Miljövariabler et.c.? SET FOO=BAR? Grejen är den att vissa saker kan tänkas behöva* vissa miljövariabler, t.ex. SCRIPT_NAME, för att lösa ut relativ sökvägar et.c..

MS har släppt ett verktyg som heter något i stil med asp2htm, men mina googlingar antyder att det är en del av IIS.

* Alltså, kan tänkas. Inte nödvändigtvis "kommer kräva". Förslag: Prova utan.

Hmm, okej måste säga att jag inte känner mig så hemma med det där. Någon som har någon aning om hur man får göra för att exekvera aspsidan mer specifikt (med ActiveHTML)?

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

ActiveHTML kommer förmodlingen inte att fungera från komandotolken. (OBS! Jag har inte testat detta)

Här är ett annat verktyg som låter dig köra ASP sidor på en dator utan webbservern. Dock är den inte gratis.

http://www.intorel.com/sitecomp/

Darren skrev:

ActiveHTML kommer förmodlingen inte att fungera från komandotolken.

Varför tror du inte det? Det kan kräva en del miljövariabler, men det går att fixa.

ActiveHTML använder sig av register-poster för sina inställningsvariabler så inga miljövariabler behöver sättas.

Sen är ju frågan hur man skall anropa ActiveHTML från asp skriptet.

Det är inte ActiveHTML som anropas från ASP:en utan tvärtom. Eftersom ActiveHTML uppges vara ett CGI-program som ska funka med "alla servrar som stöder CGI" borde det vara en vanlig exe-fil som tar emot argument på standardsätt, vilket lätt går att göra från kommandoraden.

Bara för att vara säker att vi pratar om samma saker här. ;)

När jag säger kommandotolken tänker jag på det gammla hederliga dos-fönstret i windows. Pratar du om samma sak?

Har redan testat att köra ahtml.exe test.asp i dos-fönstret och då får man utskriften i dos-fönstret också. Inte så snyggt kanske. :e

Darren skrev:

Har redan testat att köra ahtml.exe test.asp i dos-fönstret och då får man utskriften i dos-fönstret också. Inte så snyggt kanske. :e

ahtml.exe dynamisk.asp >statisk.html :stud

PhoebusMedlem sedan juni 200348 inlägg

SAMBAR SERVER utlåvar någon form av ASP stöd (och andra script). Det är en gratiswebserver som är enkel att installera, konfigurera och sedan ta bort (!). Testa den och se om ASP flyter på som det ska.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)