webForumDet fria alternativet

ASP Server

26 svar · 577 visningar · startad av bymarie

bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Finns det någon annan server än IIS och PWS som man kan köra ASP och Access databaser på?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Apache med lämplig ASP-plugin torde funka, men ASP är en Microsoft-produkt som lämpligast och med bäst resultat körs på någon av Microsofts webbservrar.

Mvh

Ja jo.. men jag har XP Home.. och det går inte att lägga in XP Professional (som jag har på CD)..
Annars så skulle jag ha kört det för längesedan..

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

bymarie skrev:

och det går inte att lägga in XP Professional (som jag har på CD)..

På vilket sätt fungerar inte det?
IIS fungerar att köra på xp home, men hur bra det blir vet jag inte. http://www.15seconds.com/issue/020118.htm

Har en märkesdator och när jag installerar Pro så måste hela Windows nyinstalleras. Då försvinner alla drivrutiner och ingenting på datorn funkar.
Eftersom att jag inte vet vad det är för grafikkort, ljudkort etc så kan jag inte ladda ner drivrutiner.
Till CD-brännaren och DVD-spelaren finns det heller inga drivrutiner att hämta, det ligger redan i datorn men försvinner när man lägger in Pro..

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag har följt denna artikel och nu funkar IIS utmärkt på XP Home hos mig.
Länk

På första punkten står det så här:
1. You will need the installation CD of Win2000 Professional or Server (winXP Pro CD will not work)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

De har flyttat runt lite på webthang, så jag antar att LeonL menar den här sidan.

red: jag ser att du fann den...

Mvh

Ingen annan som vet någon sida där man kan få hjälp att installera Pro från WinXPPro skivan?

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

Ett annat alternativ är att köra Abbys Web Server (http://www.aprelium.com/abyssws/) ihop med ActiveHTML (http://www.selisoft.com/en/ahtml/index.html).

Olikheter mellan MS ASP 3.0 och ActiveHTML kan du se här: http://www.selisoft.com/en/ahtml/aspdiff.html

Tack!
Jag ska kolla! :)

Tack!!!
Nu har jag fått det att funka med ActiveHtml!
Det är lite annorlunda men det går!

Vad är det som du uppfattar annorlunda? Mer än det som skiljer ActiveHTML från den riktiga ASP-motorn.

Bara så jag vet vad jag ska tänka på. :)

Jag vet inte hur jag ska förklara det, men det känns som om det är en anings segare bara.
Annars så är det exakt likadant.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Att skriva i php är inget alternativ? Jag gick från asp till php och är mer än nöjd.

Nja.. jag försökte installera php och mysql men det gick åt skogen..
Blev något krångel med mysql så jag kunde inte skapa tabeller.. vilket resulterade i att jag blev så sur och tog bort alltihopa..

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jo, mysql kan vara lite knepigt att hantera, det håller jag med om. Men när det väl fungerar... ;)

Kan hålla med om att den kan vara lite segare. ActiveHTML.exe måste ju startas varje gång du anropar ett ASP skript.

Fast för utvecklingsservern tycker jag inte att det spelar något roll.

Vad hade du för problem med PHP/MySQL kombinationen?

Jag vet inte vad det var som krånglade.. men när jag hade Win 98 så gick det utmärkt att installera php, mysql och phpmyadmin (eller vad adminprogrammet nu hette). Men när jag bytte till XP så fick jag det inte alls att fungera.

Mysko... Kör det själv på XP Home.

Har du laddat ner separata filer eller något färdigt paket?

Jag har laddat ner php zip-filen, packat upp den i c:\php4 och sedan följt instruktionerna på Abyss hemsida för att koppla ihop den med webbservern.

MySQL (version 3.23.54) installerade jag bara rakt av och den fungerade med en gång.

Om du vill försöka en gång till, ställ gärna frågan i PHP forumet (så de här ASP snubbarna inte blir arga på oss ;) ) så ska vi nog lösa det.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)