sinnedMedlem sedan aug. 200237 inlägg Hej, skriver här för jag tror att min fråga gäller hemsidor på både Apache och IIS. När man skall hyra en plats på ett webb-hotell idag så väljer man efter det storleksbehov av minne som man tror att man behöver. Men hur stor plats tar epost-funktionen? Hur skall man dimensionera?
Jag är på gång att köra igång ett forum för arbetslösa, https://www.aforum.biz där varje medlem har tillgång till intern epost.
Dennis
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Funktionen isig tar väl inte så mycket plats.
De flesta webbhotell har idag speciella konton för mail och för websidan, där det är men dimensionerat för mail.
Utrymmet för mail och utrymmet för mail är ju ofta olika då de brukar ligga på två olika servrar.
Vet inte riktigt hur du menar. På många webbhotell kan du också sätta en gräns på hur mycket utrymme varje person får ha i sin mail. (ex. 2 Mb - Säg att du har 200 medl = 400Mb Utrymme som krävs om alla fyller sina mailboxar samtidigt.)
sinnedMedlem sedan aug. 200237 inlägg forts, om epostkonton...
Hej igen, nej jag menar inte något speciellt konto som medföljer via webbhotellet utan om man har en applikation med epostfunktion för medlemmar som sparas i egen databas, finns det någon ungefärlig dimensioneringsvärde som skulle kunna ligga till grund för deras epoststorlek?
Jag börjar ana att intern epost-funktion inom ett forum slukar multum av minne? Är mina aningar rätt tro? Med andra ord, hur mycket minne tar ett enda epostbrev i genomsnitt att lagra?
Jag använder phpBB2-forumet.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Re: forts, om epostkonton...
sinned skrev:
Med andra ord, hur mycket minne tar ett enda epostbrev i genomsnitt att lagra?
Det beror på hur stort det är :p
Skämt åsido, tänk efter lite: Vad är det ett meddelande innehåller? Tja, text, kan man väl tänka sig, avsändare och mottagare känns väl också sannolikt att man har (om det går internt i en databas, antagligen något slags id-nummer i stället för ), och kanske datum och ärenderad, samt eventuella bifogningar. Den minsta storleken som behövs för ett meddelande är alltså:
(antal tecken i meddelande) + (antal tecken i ärenderad) + (storleken på användaridentifierare) * 2 + (storleken på ev. bifogningar)
+ antagligen några bytes till som databasen äter i overheadkostnad
Hur mycket minne som behövs korrelerar alltså direkt till hur många och hur långa meddelanden användaren skickar...
sinnedMedlem sedan aug. 200237 inlägg forts. dimensionering av...
Jaha, nu är jag tillbaka igen. Nu skall vi se om jag lärt mig någonting,
Hur mycket minne borde jag reservera ( betala för ) för mitt forum.
-Själva koden i sig med en tom databas uppgår till 2,1 MB.
-Nu kommer vi till kruxet, hur många användare skall jag dimensionera forumet till, till en början? Skall vi ta 100 sycken, låter det bra?
-Och hur många brev skall jag tilldela varje användare ( anger man exempelvis 3 stycken, kommer användarens epost-buffert att radera alla äldre brev )?
Öhh, ja ( så lite som möjligt ) låt oss säga 5 stycken, är det i snålaste laget tro? Med max 5 brev in och om vi antar att ett epost-brev kan bestå av ( ? ) 2000 Bytes. Varje användare skulle då belägga ( reservera ) 20 kB. Om vi då har 100 användare kommer man fram till att man skall reservera 2 MB minne på servern.
Vad säger ni om detta? Är jag helt i det blå eller?
Dennis
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Minne är väl relativt billigt, så jag tycker nog att du kan ta i med lite mer än 20kB/person. Har du 1 MB per användare och 1024 användare använder du en GB, vilket ju med dagens mått mätt inte är särskilt mycket.
sinnedMedlem sedan aug. 200237 inlägg Jo, om du sitter hemma i din egen dator och kör forumet lokalt är det billigt. Men om du hyr plats för forumet på ett webb-hotell skulle 1 GB extra minne kosta runt 9000 SKR/år och då blir det inte speciellt billigt, eller hur?
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg om du betalar 9000 skr/år extra för 1 gb minne så har du inte rätt webbhotell...
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg lista med webbhotell från IDG:
http://guider.idg.se/guide/hotel/list.jsp
samt datormagazinet:
http://wh.datormagazin.se/
där kan du hitta flera webbhotell som erbjuderobegränsat utrymme för under 1000kr/år.
du kan även söka efter andra kriterier.
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg Man brukar räkna med att en databas använder ungefär dubbelt så mycket utrymme som texten du sparar i den.
Beror i och för sig lite på och du använder indexering av tabellerna. Med indexering tar det mycket mer.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Å andra sidan brukar man inte indexera fritextfält, eftersom det inte gör någon skillnad om man inte vill söka på just början av texten väldigt mycket.