webForumDet fria alternativet

SSL

4 svar · 252 visningar · startad av Flow

FlowMedlem sedan dec. 200283 inlägg

Hallå!

Kan någon reda ut begreppen lite grand för mig om det här med https och ssl?

Det jag är ute efter är en säker anslutning till en egen server (IIS).

Såsom jag har förstått det så kan man köpa ett certifikat från t.ex. Verisign, men det går även att lägga till ett sorts mjukvarocertifikat på servern men då får man upp att certifikatet inte är "100%" säkert när man går in på sidan?

Vilka andra företag kan man köpa certifikat ifrån?

mvh
Flow

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Såsom jag har förstått det så kan man köpa ett certifikat från t.ex. Verisign, men det går även att lägga till ett sorts mjukvarocertifikat på servern men då får man upp att certifikatet inte är "100%" säkert när man går in på sidan?

Typ. Man måste skilja på de olika delar ett servercertifikat ger. Dels får du kryptering, och den är lika säker vare sig du köper ett certifikat från Verisign eller skapar det själv. Dels används ett certifikat för att verifiera att en server verkligen är den servern den utger sig för att vara. Den är den senare saken du får en varning om när du skapar ett eget certifikat.

Vilka andra företag kan man köpa certifikat ifrån?

De som skall kunna utfärda certifikat utan att webbläsarna slänger upp en varning måste ha med sitt s.k. rootcertifikat i webbläsaren vid leverans. I min Mozilla-läsare finns som exempel (bland andra) följande företag:

Entrust.net

Thawte

De som skall kunna utfärda certifikat utan att webbläsarna slänger upp en varning måste ha med sitt s.k. rootcertifikat i webbläsaren vid leverans. I min Mozilla-läsare finns som exempel (bland andra) följande företag:

Har kollat runt lite nu och fastnat för två stycken företag, dels verisign och thawte.

Priset spelar ingen roll, vilken skall man välja, Verisign är ju dyrare fast "kändare" i minna öron..?

mvh
Flow

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Verisign har ju varit med ett tag, men även Thawte är välkända i dessa kretsar. Så det är nog hugget som stucket.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)