webForumDet fria alternativet

Söker folk med IIS till test av programvara

Webbservrar

7 svar · 312 visningar · startad av Sang-drax

Medlem sedan juli 2002581 inlägg
Frågan#1

Jag har skapat ett tilläggsprogram till Microsoft IIS web server och behöver nu lite hjälp för att kontrollera att det fungerar på andra datorer än min.

Omicron är ett programmerings språk för webben, ungefär som PHP, och det som behöver testas är programmet som tillåter IIS att kompilera .omicron-filer.

Information, installationsanvisningar och nedladdningsbar fil finns på:
http://www.strandmark.com/omicron/webomicron.omicron

Än så länge sker inte konfigurationen automatiskt, utan (den tämligen enkla) konfigurationen måste ske manuellt.

Det enda ni behöver göra är att konfigurera samt testköra filen "test.omicron" som följer med programmet. Ni behöver alltså inte sitta och skriva egen kod eller något sånt (om ni inte vill). Hela proceduren borde ta 5-10 minuter.

Om det lyckas, ska test.omicron se ut så här:
http://www.strandmark.com/test.omicron

Jag använder Windows XP professional med IIS 5.1 och det verkar fungera utmärkt, men jag tar ändå inget ansvar för vad som kan hända... osv...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Flyttas från Cafét

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Resultat från Malmöjuryn:

Stabilitetsmässigt verkar det inte vara några problem. Däremot så känns det som det finns nån liten bugg vid själva parsningen. När jag stressar den lite så klippper den regelbundet 5-6 tecken på slutet.

Den enkla testsidan generar hos mig alltså ibland:

<html>

If you can see the version number your Omicron IIS extension is working properly!<br>
You are using Omicron version: 1.1 (dev) Apr 22 2003 00:34:58

<  [blue]<--- OBS tecken saknas![/blue]

Plattform: IIS5, Win2000 Advanced Server, sp3.

/red: Hmm .. Problemet jag beskrev ovan verkar endast gälla webläsarcachen (IE, Opera, NS) om man kör med Telnet så fungerar det klockrent varje gång. Känns nästan som om Content-Length inte skickas korrekt?

/red2: Kollade precis i IE:s cache. Den sida IE väljer att placera på disk är mycket riktigt 6 tecken kortare är "originalet" ...??

Bra att tråden flyttades till ett lämpligare forum.

niko skrev:

Resultat från Malmöjuryn:
Känns nästan som om Content-Length inte skickas korrekt?

Mycket möjligt, en idé som jag har är att i C++ räknas '\n' som ett tecken, men på väg till klienten genom IIS så förvandlas de till två tecken.

HTTP Fråga: Måste man skicka 'Content-length' när man skickar HTML sidor?
I HTTP standarden står det ung. "servers should send content-length"

Om jag kunde utelämna Content-length så skulle även parsern gå snabbare.

Sådär!

Nu skickas Content-length på ett korrekt sätt!

Jag räknade antalet rader i det som skulle skickas och lade till det till den totala filstorleken:

[B]for[/B] ([B]int[/B] p=0; p < output.length(); ++p)
        [B]if[/B] (output&#091;p&#093; == '\n')
            ++newLines;

//How many bytes are we going to send?
cout << "Content-Length: " << output.length() + newLines << '\n';
Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Sang-drax skrev:

HTTP Fråga: Måste man skicka 'Content-length' när man skickar HTML sidor?
I HTTP standarden står det ung. "servers should send content-length"

Bra fråga. Det är nog helt upp till den enskilda klienten. IE, Opera och NS verkar gå slaviskt efter Content-length när de skapar sin disk-cache. Så generellt sett så är det nog bättre att inte skicka Content-length alls än att "ljuga". (Tror jag.)

Jag har nu hittat och fixat två buggar till. En som har att göra med inläsningen av cookies och en annan som gjorde det omöjligt att ha lokala sökvägar med mellanslag i.

Utvecklingen går sannerligen framåt, tack för hjälpen!

Äsch, det fungerar inte med åäö i filnamnet -- filnamnet skickas till programmet med DOS-teckentabell.

Någon som vet hur jag på ett enkelt sätt konverterar en sträng från DOS till Windows teckentabell?

Antar att jag får fråga i programmeringsforumet.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)