aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Windows .NET Server 2003 som släpps i mars är något att se fram emot! Var på seminarium i Köpenhamn idag där microsoft berättade alla nyheter i IIS6 och ASP.NET.
Man kan själv bestämma hur olika siter kan köras, som egen process eller tillsammans med andra siter och med vilka siter. Större möjligheter att göra inställningar för dom olika processerna och man kan skapa egna mallar för dom!
krashar en webbplats på grund av dålig kod så drar den inte med sig resten av IIS:en utan den processen startas bara om!
Den bästa nyheten är ändå licensavtalet!
Har man bara ren hosting så kommer man undan med en månadsbetalning på 10 EURO per processor! WEBB samt FTP-konton räknas inte längre som autherized users utan som unautherized, dvs man behäver inte köpa CAL för varje konto!
Däremot räknas Fronpageanvändare som CAL!
Inte nog med det, jag får en gratis skiva av MS :e
Windows .NET Server 2003 något att se fram emot kan jag lova!
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg så ska väl IIS fungera redan idag? att om en process kraschar ska den inte ta hela servern med sig? det är väl inställningar i Pooling lr vad d heter som fixar d?
angående licensíeringen, menar du att man inte köper programmet utan bara hyr det?
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Tyvärr fungerar det inte så idag, crashar en dras allt med!
Man köper programvaran men licensen får du betala för.
Varje månad rapporterar man till MS eller en återförsäljare vad man använder, hur många nya klienter man har, därefter kommer fakturan. Det är gjort så att du ska hinna fakturera och få betalt av dina kunder innan du ska betala MS. 10 Euro/processor nästan billigare än redhats supportavtal :)
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Eftersom jag skrev ett litet hatinlägg i annan tråd mot M$ måste jag tala om att jag tycker W2003 är superbt.
Mycket enklare, snabbare och säkrare än föregångare.
Har kört sedan i fjol på några maskiner och uppdaterat dessemellan.
Nu har jag även testat Office 11 och det är ett lyft vad det gäller snabbhet.
Kör Windows 2003 med SQL för en Kurs idag på en DELL 548 Mhz med 256Mb minne och allt fungerar bra.
Re: Windows .NET Server 2003
aleborg skrev:
Den bästa nyheten är ändå licensavtalet!
Har man bara ren hosting så kommer man undan med en månadsbetalning på 10 EURO per processor! WEBB samt FTP-konton räknas inte längre som autherized users utan som unautherized, dvs man behäver inte köpa CAL för varje konto!
Däremot räknas Fronpageanvändare som CAL!
Var kommer de 10 Eurona in ?
Köper man inte en licens för servern och en för det antal användare man skall ha ?
Finns det en "månadsavgift" också ?
För de kunder som loggar in via FTP så krävs det vad jag kan förstå en CAL licens. Anonnym access kräver ingen licens.
Någon som kan reda ut licenserna ?
Tittar på microsofts sidor men rör bara ihop det.