Jag har en dator med win2k server som jag har som server ihop med en no-ip adress. När jag nu tar bort den och tänkte ha en med XP pro istället så kommer jag inte åt den utifrån, bara genom localhost.
Kan det vara någon inställning i xp som jag har missat?
Det kan ju inte vara routern eftersom det fungerar med den andra.
no-ip
14 svar · 381 visningar · startad av huskyboy
Har du stängt av den inbyggda brandväggen i XP?
Den var inte ikryssad.
Eller behöver jag stänga av den på något annat vis?
ursäkta mig men vad är "no"-ip adress?
nattad? icke offentlig?
Kolla på http://www.no-ip.com
aha, säg dynamisk ip istället då :)
du har installerat ett program för att få den dynamiska dns å fungera eller hur? fungerar detta programmet, uppdaterar den din ip adress? (prova slå in ip-adressen direkt istället)
Ja, den fungerar.
Jag har provat att slå in ip:t istället men det funkar inte då heller.
Prova utan routern och se om det fungerar utan den.
Kan det ha någon betydelse?
Kopplar jag in den andra datorn så fungerar det perfekt.
Ja det kan ju vara som så att din router pekar besökarna till just den datorn som du hade förut. Har du inte gjort några inställningar i routern?
Nej jag har inte rört routern.
Jag har bara kopplat bort den ena och kopplat in den andra.
din dator har säkert fått en ny ip på det interna nätverket ändå och då funkar det inte som du märker =)
Nu hänger jag inte med. Båda datorerna är inställda på att få IP automatiskt.
På routern kan jag inte minnas att jag någon gång har ställt in något sådant. Men jag får väl kolla om jag fattar något på den =)
Om du börjar att kolla om det funkar utan router så vet du var du skall leta efter fel. Funkar det utan router så är det den som krånglar men funkar det inte även om du tar bort den så är det nåt annat.
Routern måste ju vidarebefordra till vilken dator som ingående trafik på port 80 ska gå...